کد خبر: 9760
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
پتروشیمی نخل آسماری

هم‌اکنون سودآوری طرح‌های به تولید و بهره‌داری رسیده یا برای پرداخت ماهانه مستمری‌ها یا برای توسعه و تکمیل سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌شود؛ چون صندوق نفت به‌جز منابع درونی‌اش از منابع دیگر از جمله ردیف‌های بودجه دولتی استفاده نمی‌کند.

هنگامی‌که سخن از «پیشرفت پروژه‌ها، میزان سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌ها، مباحث ارزش‌افزوده، رشد میزان تولید و افتتاح طرح‌ها» به میان می‌آید، بعضاً این سؤال هم مطرح می‌شود که «نفع و سود این رویدادها و خبرها برای جامعه ذی‌نفعان، به‌خصوص بازنشستگان چیست؟»

همان‌طور که پیش‌تر تصریح شده است، صندوق نفت به دلیل مبانی بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری مناسبی که همواره به آن متکی بوده است، همه تعهدات خود را از منابع درونی تأمین می‌کند؛ یعنی از هیچ‌گونه بودجه و ردیف دولتی در طول دوره فعالیت خود استفاده نکرده است و نمی‌تواند بکند. این منابع درونی از دو بخش تأمین می‌شوند: «بیمه‌پردازی (کسورپردازی) شاغلان» و «سودآوری طرح‌های سرمایه‌گذاری».

هم‌اکنون صندوق نفت، عمده منابع مالی و نقدینگی موردنیاز برای پرداخت‌های ماهانه مستمری‌ها را از محل سودآوری طرح‌های سرمایه‌گذاری‌اش تأمین می‌کند که بخشی از این طرح‌ها در همین رویدادهایی است که در خبرها به آن اشاره می‌شود. ازآنجاکه صندوق نفت در تعهداتش به طور صددرصدی به منابع درونی خود متکی است پروژه‌های در دست‌اجرا برای این گروه اقتصادی غیردولتی اهمیت و اولویت فراوانی دارد؛ پروژه‌ها زیرساخت انجام تعهدات حال و آتی صندوق‌هاست. 

از سوی دیگر، باتوجه‌به اینکه هر سال تعدیل‌های سالانه و متناسب‌سازی انجام می‌شود و همچنین در چند سال آینده، تعداد زیادی به جامعه بازنشستگان ارجمند این صندوق افزوده می‌شود؛ توسعه سرمایه‌گذاری‌ها بیش از گذشته اهمیت می‌یابد؛ تکمیل طرح‌های در دست‌اجرا و راه‌اندازی و پس از گذر از دوره بازگشت سرمایه، سودآوری آن‌ها، علاوه بر تقویت منابع ورودی صندوق‌ها، زیرساخت پایداری، برای انجام تعهدات قانونی صندوق‌ها ایجاد می‌کند.

 به طور روشن، از سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، علاوه بر تأمین عمده منابع نقدینگی ماهانه پرداخت مستمری و مقرری‌ها، برای توسعه و تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری دردست اجرا نیز استفاده می‌شود؛ اهمیت و میزان سرمایه‌گذاری مجدد، در معادلات بیمه‌ای صندوق نفت با پیش‌بینی تعهدات آتی همیشه مدنظر قرار دارد؛ بنابراین هم‌اکنون سودآوری طرح‌های به تولید و بهره‌داری رسیده یا برای پرداخت ماهانه مستمری‌ها یا برای توسعه و تکمیل سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌شود؛ چون صندوق نفت به‌جز منابع درونی‌اش از منابع دیگر از جمله ردیف‌های بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و این مزیت، موید رویکرد حرفه‌ای، پایداری بین‌نسلی و سبب استقلال این بنگاه اقتصادی و نهاد بیمه‌ای است. البته استفاده از تسهیلات بازارهای سرمایه‌ای نیز امر متعارفی است که صندوق نفت هم مانند سایر سرمایه‌گذارها برای تکمیل طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام دارد.

شرح عکس یادداشت: تصویر پتروشیمی نخل آسماری متعلق به گروه اقتصادی صندوق‌ها 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =