کد خبر: 6382
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
تمرکز

یکی از مشکلاتی که معمولا در فصل پاییز و زمستان برای بعضی افراد اتفاق می‌افتد، ‌ کاهش تمرکز و قدرت یادگیری است. کوتاه شدن روزها باعث می‌شود که ذهن افراد زودتر از حالت عادی خسته شود و همین مساله هم بر کاهش تمرکز آنان تاثیر می‌گذارد.

از این‌رو در ادامه این مطلب با ۴ ماده غذایی آشنا می‌شویم که مصرفشان می‌تواند به افزایش تمرکز کمک کند.  

۱. مرکبات 

مرکبات جزو میوه‌های اصلی پاییزی و زمستانی محسوب می‌شوند. انواع مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، نارنج و گریپ‌فروت سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها هستند. بنابراین، مصرف آنها می‌تواند به افزایش شادابی و انرژی مغز کمک کند. زمانی که شما در وعده صبحانه و عصرانه یک عدد از مرکبات را مصرف می‌کنید، ویتامین C فراوانی به بدنتان می‌رسانید. این میزان از ویتامین C می‌تواند علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن باعث بهبودی در عملکرد مغز شود. تحقیقات ثابت کرده‌اند دانش‌آموزانی که به‌صورت روزانه از مرکبات یا آب طبیعی مرکبات در برنامه غذایی خودشان استفاده می‌کنند، دارای قدرت تمرکز و یادگیری بهتری هستند.  

۲. شکلات تلخ 

شکلات تلخ مقادیر مناسبی از فلاونوئیدها را در خود جای داده است. دریافت روزانه فلاونوئیدها از طریق محصولات غذایی می‌تواند به حفظ سلامت مغز و افزایش تمرکز در طول روز کمک کند. زمانی که شما روزانه حداقل ۱۵ گرم شکلات تلخ مصرف می‌کنید، هم انرژی کافی به بدن می‌رسانید و هم از طریق تنظیم قند خون باعث بهبودی در عملکرد سیستم مغزی و عصبی می‌شوید. بهتر است که برای افزایش تمرکز در روزهای سرد پاییزی و زمستانی، مقداری شکلات تلخ را در رژیم غذایی روزانه بگنجانید. شکلات تلخ می‌تواند همراه با شیر، چای، ‌قهوه یا همراه با میان‌وعده‌های مختلف مصرف شود. اگر نمی‌توانید تلخی شکلات را تحمل کنید، به شما توصیه می‌کنیم که مقداری شکلات تلخ را روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری آب کنید و سپس این شکلات آب‌شده را روی میوه‌هایی مانند سیب و موز بریزید و بخورید.  

۳. مغزهای خام 

مغزهای خام حجم قابل‌قبولی از روی (زینک)، منیزیم، پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر و ویتامین E را در خود جای داده‌اند. تمامی این ترکیبات در کنار همدیگر می‌توانند تا حد قابل‌ توجهی باعث بهبودی در عملکرد مغز، افزایش قدرت تمرکز و افزایش قدرت یادگیری شوند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که حتما همه دانش‌آموزان و دانشجویان در فصل پاییز و زمستان، انواع مغزهای خام را در وعده صبحانه و میان‌وعده عصرانه بگنجانند.  

۴. تخم‌مرغ 

تخم‌مرغ به‌دلیل داشتن یک نوع پروتئین بسیار باکیفیت در کنار ویتامین B۱۲، کولین و سلنیوم، جزو مواد غذایی دوستدار مغز محسوب می‌شود. اگر بتوانید روزانه یک عدد تخم‌مرغ مصرف کنید، قدرت تمرکز و یادگیری خودتان را افزایش خواهید داد. تخم‌مرغ می‌تواند به‌عنوان وعده صبحانه یا همراه با وعده شام در رژیم غذایی روزهای سرد سال قرار بگیرد.  

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Health Line

برچسب‌ها

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =