نصرت زاده

معاون منابع انسانی و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی صنعت با بیان این که دوره کار و فعالیت به شکل سنتی در صندوق به پایان رسیده است، مهمترین برنامه‌های حوزه منابع انسانی از آموزش، تسهیلات رفاهی، سلامت تا زیرساخت‌های فنی را که سبب بهبود خدمات‌رسانی به جامعه ذی‌نفان ازجمله کارکنان بازنشسته، شاغلان صنعت نفت و صندوق‌ها می‌شود را تشریح کرد.

صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با عملکردی مطلوب در حوزه منابع انسانی و پشتیبانی طی ۲۹ ماه گذشته با تخصیص ۴۵ هزار و ۴۸۷ فقره وام به کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت، تخصیص مجموعاً ۲۷ هزار و ۸۸ سهمیه امکانات رفاهی و برگزاری جمعاً ۱۰۹ دوره آموزشی، انجام طبقه‌بندی مشاغل و معاینات پزشکی برای کارکنان قراردادی موضوع منابع انسانی را به شکل ویژه در دستور کار داشته است.

حسین نصرت زاده، با اشاره به اینکه معاونت منابع انسانی و پشتیبانی که تا سال ۹۳ تنها نقش رابط شرکت ملی نفت ایران با کارکنان رسمی را عهده دار بود، از آن مقطع با قرار گرفتن در ساختار سازمانی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، ماهیتی متفاوت با تنوع فعالیت کاری را عهده‌ دار شد به گونه‌ای که امروز ماموریتی گسترده در سطح صنعت نفت دارد.

جامعه حدود ۱۰۰۰ نفری کارکنان صندوق

نصرت زاده با تشریح عملکرد معاونت منابع انسانی و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت که امور بیش از ۹۵۰ نفر از کارکنان رسمی و قراردادی را در دستور کار دارد، ضمن برشمردن پروژه های در دست اقدام، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارکنان قراردادی صندوق‌های بازنشستگی صندوق را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در حوزه منابع انسانی ذکر کرد و گفت: برای نخستین بار در طول عمر صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت این طرح در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر با انتخاب مشاور طرح، در تلاش هستیم تا پایان سال آن را به سرانجام برسانیم.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به اینکه دوره کار و فعالیت به شکل سنتی در صندوق به پایان رسیده است، استفاده از سامانه جامع مدیریت منابع انسانی را به عنوان یکی دیگر از اقدام‌ها برشمرد که براساس آن تمامی امور مربوط به حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، احکام، پرسنلی، آموزش و ارزیابی عملکرد به شکل مکانیزه انجام می‌شود.

به گفته او، نرم افزار جامع تحت وب مدیریت منابع انسانی در چارچوب اجرای یک پروژه شامل امکانات جذب و استخدام، ساختار پرسنلی، احکام کارگزینی، حضور و غیاب، ماموریت و مرخصی، ارزیابی عملکرد توسط این معاونت در صندوق راه اندازی شد.

وی در خصوص کارآیی این سامانه مدیریتی گفت: برای اولین بار در صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، این پروژه با هدف ایجاد یکپارچگی در سیستم مدیریت منابع انسانی سازمان و با اتخاذ رویکرد لزوم نگهداشت و به‌روزآوری اطلاعات پرسنلی کارکنان، در اختیار داشتن گزارش‌های متنوع مدیریتی و کارشناسی، دسترسی به آمار دقیق و داده های معتبر، بهبود در روند انجام فرآیندها و فعالیت‌های حوزه منابع انسانی و تحقق بستر مناسب برای برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این حوزه، سیستم نرم افزاری یادشده بکار گرفته شد.

تجربه نخست در تدوین آیین‌نامه انضباطی

معاون منابع انسانی و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در ادامه خبر داد که این معاونت در دوره اخیر برای نخستین بار اقدام به تدوین آیین‌نامه انضباطی برای کارکنان قراردادی مشمول قانون کارشاغل در صندوق کرده که تاکنون حدود ۱۹ نشست کارگروه انضباطی برگزار شده و اعضای کارگروه انضباطی هم از طریق برگزاری انتخابات مشخص شده‌اند.

برگزاری ۱۰۹ دوره آموزشی

او در تشریح عملکرد واحد آموزش به عنوان مجموعه‌ای پویا و کارآمد در مقایسه با بخش آموزش برخی شرکت‌های اصلی به برگزاری ۱۰۹ دوره آموزشی برای کارکنان، مشتمل بر ۵۹ دوره تخصصی و ۵۰ دوره آموزش عمومی در دو سال اخیر اشاره کرد.

نصرت زاده افزود: با پیشنهاد واحد آموزش معاونت منابع انسانی و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی، طرح ارائه خدمات و مقررات برای کارکنان در آستانه بازنشستگی به تصویب رسید و کد وزارتی برای آن درنظرگرفته شد که خوشبختانه تاکنون هفت دوره برای شرکت‌های متقاضی زیرمجموعه چهار شرکت اصلی وزارت نفت از جمله شرکت خطوط لوله و مخابرات، شرکت انتقال گاز و غیره برگزار شده است.  

ارائه حدود ۵۰ هزار تسهیلات

نصرت‌زاده با اشاره به عملکرد موفقیت‌آمیز این معاونت در ارائه تسهیلات اعتباری، خبر داد که در مجموع طی ۲۹ ماه گذشته ۴۵ هزار و ۴۸۷ فقره وام خرید، تبدیل، تعمیرات، اضطراری به کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت پرداخت شده است که به طور حتم تا پایان ۱۴۰۲ آمار افزایش خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه واحد ارائه تسهیلات، فعالیت‌های مربوط به امور بازنشستگان، کارکنان، وام‌های خرید مسکن، تبدیل به احسن، مسکن، تعمیرات، اضطراری (مشمول کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت) را در دستور کار دارد، با ارائه جزییات ۴۵ هزار و ۴۸۷ فقره وام به شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت توضیح داد: از مجموع تسهیلات مورد اشاره ۲۸۰ فقره وام خرید در سال ۱۴۰۰، هزار و  ۸۳۸ فقره در سال ۱۴۰۱ و در سال جاری نیز ۷۸۶ فقره و در مجموع دو سال در بخش وام خرید مسکن، ۲ هزار و ۹۰۴ فقره وام به بازنشستگان و کارکنان صنعت نفت داده شده است.

نصرت زاده افزود: در بخش وام تبدیل به احسن نیز ۲۳۱ مورد وام در سال ۱۴۰۰، هزار و ۴۶۴ فقره در سال ۱۴۰۱ و در سال جاری تاکنون ۷۹۹ فقره و در کل ۲۹ ماه گذشته  حدود ۲هزار و ۴۹۴ فقره وام تبدیل به احسن پرداخت شده است.

همچنین در بخش وام تعمیرات مسکن، در هر دو گروه شاغلان و بازنشستگان  هزار و  ۱۷۵ فقره در سال ۱۴۰۰ و ۴ هزار و ۱۲۴ فقره طی سال ۱۴۰۱ و ۲ هزار و ۳۸۹ فقره طی سال جاری و در مجموع ۷ هزار و ۶۸۸ فقره وام تعمیرات به هر دو گروه پرداخت شده است.

نصرت زاده افزود: در بخش تسهیلات اضطراری به شاغلان  نیز در سال ۱۴۰۰، ۶ هزار و ۷۷۴ فقره، سال ۱۴۰۱،   ۱۴ هزار و ۵۴۸ فقره و امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۷۹ فقره و در مجموع ۳۲ هزار و ۴۰۱ فقره تسهیلات پرداخت شده است که در مجموع عملکرد قابل قبولی است.

تناسب‌سازی کارکنان رسمی و قراردادی

نصرت‌زاده با اشاره به تلاش‌های به عمل آمده برای همسان‌سازی میان کارکنان قراردادی و رسمی، گفت: واحد رفاه و سلامت کارکنان در زیر مجموعه این معاونت از حدود ۸ ماه گذشته در چارت سازمانی صندوق به شکلی ویژه فعال شده است و بخشی از همسان سازی میان کارکنان رسمی و قراردادی در دستور کار این واحد قرار گرفته است.

او گفت: با این اقدام در تلاش هستیم با ایجاد تنوع در امکانات قابل ارائه، امکان تسهیلات استفاده محمودآباد، سرعین، توسکا، مجموعه‌های ورزشی و آموزشی نفت، برای کارکنان قراردادی نیز مشابه نیروهای رسمی باشد.

براساس اعلام معاون منابع انسانی و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی، تمهیدات مورد نیاز برای استفاده کارکنان قراردادی از نهار و شام باشگاه‌های صنعت نفت نیز در حال انجام بوده و موافقت آن اخذ شده است.

عملکرد درخشان در ارائه امکانات رفاهی

او با ارائه آمار برخورداری کارکنان و بازنشستگان از امکانات رفاهی با توجه به تعطیلی این مراکز در سال ۱۴۰۰ به دلیل همه گیری بیماری کرونا، توضیح داد: سال ۱۴۰۱، ۳ هزار و ۹۶۲ سهم به شکل فصلی و  ۶ هزار و ۳۳۷ سهمیه در غیر فصل و در مجموع  ۱۰ هزار و ۲۹۹ سهمیه به منظور استفاده از امکانات رفاهی زائرسرای مشهد مقدس  تخصیص داده شده است. همچنین سهمیه بازنشستگان صنعت نفت از امکانات محمودآباد در سال ۱۴۰۱، هزار و ۳۲۳ مورد بوده است.

او با اشاره به آمار استفاده از امکانات رفاهی سال ۱۴۰۲ که طی آن هزار و ۷۴۲ سهمیه به بازنشستگان جهت استفاده از امکانات محمود آباد اختصاص داده شده است، افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز در فصل، ۴ هزار و ۳۸۸، غیر فصل ۶ هزار و ۶۷۰ و مجموعا ۱۱ هزار و ۵۸ سهمیه تاکنون به شرکت‌های صنعت نفت جهت استفاده از تسهیلات زائرسرای مشهد مقدس تخصیص  داده شده است. ضمناً جهت برخورداری از تسهیلات محمودآباد، ۳ هزار و ۶۵ سهمیه مختص بازنشستگان صنعت نفت و افزون بر آن ۵۱ سهمیه مدیریتی و ۴۶ سهمیه به شاغلان صندوق در مقطع مورد نظر اختصاص داده شده است.

نصرت‌زاده،  با اشاره به میزان برخورداری از امکانات توسکا در مقطع موردنظر و تخصیص  ۲ هزار و ۱۱۸ سهمیه به کل بازنشستگان صنعت نفت، گفت: سال ۱۴۰۱   تعداد ۸۹۳ سهمیه ودر  سال ۱۴۰۲ هزار و ۲۲۵ سهمیه به بازنشستگان شاغلان صندوق نیز در طی دو سال مذکور جمعاً ۴۰۱ سهمیه تخصیص داده شده است. افزون بر آن در بخش امکانات اقامتی سرعین و چغاخور در طی  دو سال مذکور، ۴۰ سهمیه در اختیار شاغلان صندوق‌ها قرار گرفته است.

رفاه و سلامت برای همه

معاون منابع انسانی و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در بخش دیگری از گفت و گو با اشاره به اهمیت رفاه و سلامت تمامی کارکنان و بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، از طراحی و اجرای برنامه نوین معاینات دوره‌ای سلامت و پزشکی برای کارکنان قراردادی صندوق خبر داد و گفت: با امضای توافقنامه  همکاری با سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، برای نخستین بار معاینات دوره‌ای کارکنان قراردادی را همانند کارکنان رسمی در دستور کار قرار دادیم، ضمن اینکه براساس هماهنگی انجام شده با هدف صرفه‌جویی در زمان، تیم و امکانات و تجهیزات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در محل صندوق مستقر و همکاران مراحل اول و دوم معاینات دوره ای را پشت سرگذاشته‌اند که این موضوع خوشبختانه با استقبال بسیار مناسبی همراه بوده است.

به گفته او، معاینات دوره‌ای کارکنان قراردادی برای دفاتر مناطق و نمایندگی‌های سراسر کشور صندوق نیز در حال انجام است.

خدمات و پشتیبانی

به گفته او، افزون بر ماموریت و گزارش عملکرد واحد خدمات پشتیبانی انجام امور خریدها، را نیز بر عهده دارد، که از اقدام‌های این واحد، متمرکز کردن تمام خریدهای صندوق در این بخش بوده است.

او همچنین با اشاره به ماموریت بخش املاک و مستغلات معاونت منابع انسانی و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی، افزود: همکاران این واحد امور مرتبط با ساختمان‌های صندوق و دفاتر نمایندگی آن در سراسر کشور (بیش از ۵۰ دفتر نمایندگی) از جمله اجاره و تعمیرات ساختمان‌ها و همچنین رسیدگی به امور ساختمان‌های  کانون‌های بازنشستگی و را عهده دار هستند.

رضایتمندی از سامانه سما

او با ابراز رضایت از سامانه سما که بخش مرتبط با معاونت منابع انسانی و پشتیبانی در حوزه ارائه وام در آن پیش‌بینی شده است، گفت: مکانیزه شدن ارائه وام از طریق این سامانه باعث تسهیل و تسریع فعالیت‌ها شده است و در حوزه تخصیص سهمیه مجتمع‌های تفریحی و رفاهی نیز با آموزش‌های ارائه شده، از این سامانه رضایت‌مندی وجود دارد.

از جایگاه صندوق نفت همگانی حمایت کنیم

نصرت‌زاده در پایان خواستار حمایت همگانی کارکنان صنعت نفت از جایگاه صندوق‌های بازنشستگی این صنعت شد و افزود: از آنجا که صندوق‌های بازنشستگی متعلق به تمامی کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت است، وظیفه یکایک کارکنان رسمی و بازنشستگان صنعت نفت این است که از آن حمایت کنند و نسبت به آن این احساس مسئولیت را داشته باشند و رویکرد حمایتی هیئت رئیسه و مدیران صندوق نیز دائر به این امر است.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =