کد خبر: 9640
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
چشم

چشمان ما با افزایش سن به تغییرات فیزیولوژیکی طبیعی دچار می‌شوند که می‌توانند مشکلات چشمی گوناگون را به همراه داشته باشند. انعطاف عدسی‌ چشم‌های ما کمتر می‌شود و تمرکز کردن روی اشیا را سخت‌تر می‌کند. همچنین، تعداد سلول‌های حساس به نور در شبکیه چشم به مرور زمان کاهش می‌یابد و به کاهش قدرت بینایی منجر می‌شود.

برخی از رایج‌ترین تغییرات بینایی مرتبط با افزایش سن می‌توانند عامل بروز مشکلات چشمی گوناگون مانند پیرچشمی، آب‌سیاه، آب مروارید و خشکی چشم باشند.

روند پیری چشم معمولا از ۴۰ سالگی و با سفت شدن عدسی چشم و کاهش یافتن خاصیت ارتجاعی آن آغاز می شود. در نتیجه پیرچشمی، تمرکز کردن روی اشیای نزدیک، خواندن مطالب یا صفحه نمایش رایانه چالش‌برانگیز می‌شود.

آب مروارید یکی دیگر از مشکلات شایع مرتبط با سن است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که پروتئین‌های عدسی چشم از کار بیفتند، به هم بچسبند و باعث تیرگی و کاهش دید شوند. آب مروارید می‌تواند به کندی ایجاد شود و ممکن است در ابتدا مشکلات چشمگیری را به وجود نیاورد اما همان طور که پیشروی می‌کند، می‌تواند باعث تاری دید، مختل شدن دید در شرایط کم‌نور و حتی نابینایی شود.

آب‌سیاه به عصب بینایی آسیب می‌رساند و می‌تواند به کاهش بینایی یا نابینایی منجر شود. این بیماری معمولا به دلیل افزایش فشار چشم رخ می‌دهد که به مرور زمان می‌تواند به عصب بینایی آسیب برساند. آب‌سیاه می‌تواند به کندی ایجاد شود و ممکن است تا زمانی که از دست دادن چشمگیر بینایی رخ ندهد، علائم قابل توجهی را ایجاد نکند.

خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که چشم‌ها اشک کافی را تولید نکنند یا اشک خیلی سریع تبخیر شود و مشکلات بینایی را پدید بیاورد. این یک بیماری شایع است که می‌تواند باعث خارش، سوزش و قرمزی چشم شود.

مراقبت از چشم

با افزایش یافتن سن مهم است که مراقب سلامتی چشم‌های خود باشید تا بینایی خود را حفظ کنید. در کنار برنامه‌ریزی برای معاینات منظم چشم می‌توانید چندین راهبرد دیگر را برای حفظ سلامت چشمان خود اجرا کنید.

۱. استفاده کردن از عینک آفتابی که محافظت کافی را در برابر اشعه فرابنفش ارائه می‌دهد، به محافظت کردن از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر عامل آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی کمک می‌کند.

۲. ترک کردن سیگار بسیار مهم است. زیرا سیگار کشیدن می‌تواند خطر دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و سایر مشکلات چشمی را افزایش دهد.

۳. حفظ کردن وزن در سطح سالم، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه‌ها و سبزیجات به همراه مصرف مکمل‌هایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین‌های C و E می‌تواند به جلوگیری از بروز بیماری‌های چشمی کمک کند. (استفاده از هرگونه مکمل ویتامین با نظر پزشک باید باشد) 

۴. هیدراته ماندن برای حفظ کردن سلامتی چشم و جلوگیری از خشکی و سوزش ضروری است.

۵. استفاده از لامپ‌های روشن‌تر در خانه و منظم نگه داشتن فضای محل زندگی می‌تواند به جلوگیری از خطراتی مانند برخورد با اشیا و احتمال سقوط کمک کند که به ویژه برای افراد مسن خطرناک هستند.

اگرچه با بالارفتن سن، بروز برخی مشکلات چشمی رایج است اما با داشتن یک سبک زندگی سالم و معاینه منظم چشم می‌توانید بینایی خوبی را برای سالیان متمادی حفظ کنید.

پژوهش‌هایی که در حال انجام شدن هستند ممکن است درمان‌ها و داروهای جدیدی را در دسترس قرار دهند و گزینه‌های بیشتری را برای محافظت از چشم‌های در حال پیر شدن ارائه کنند./ ایسنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =