کد خبر: 6057
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
سردرد میگرنی

واژه میگـرن Migraine عبارت است از اختلال یـا سـردردی کـه معمولا" تکرار می شود و با تغییرات موقتی قطر رگ های خونی در سر، صورت می گیرد. میگرن، سردردی تپش دار است که معمولا نیمی از مغز را در بر می گیرد. چنین سردردی به اندازه ایی شدید و طولانی است که می تواند زندگی روزانه افراد را مختل کند.

میگرن یکی از  بیماری های عصبی محسوب می شود که می تواند باعث علائم متعدد شود. این بیماری اغلب با سردردهای شدید و ناتوان کننده همراه است. علائم میگرن ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، مشکل در صحبت کردن، بی حسی یا سوزن سوزن شدن و حساسیت به نور و صدا باشد.

میگرن اغلب در خانواده ها ارثی است و در سنین مختلف تأثیر می گذارد.

تحقیقات نشان داده است که استرس و هیجان‌های شدید، بی‌خوابی، پرخوابی، گرسنگی، خستگی، خوردن بعضی از غذاهای خاص (انواع پنیر، ادویه‌جات، بعضی غذاهای کنسرو شده، ترشیجات)، آلودگی‌های زیست ‌محیطی (آلودگی هوا و گرد و غبار)، بعضی بوها، تغییرات فشار هوا، ضربه به سر، تغییرات هورمونی قاعدگی و ... از عوامل تاثیرگذار در بروز و شدت میگرن هستند.

درد های میگرنی را با ورزش کردن تسکین دهید

 بسیاری از افرادی که به میگرن مبتلا هستند به دلیل احتمال ایجاد سردرد از ورزش کردن دوری می کنند در صورتی که این افراد می توانند با در نظر گرفتن موارد خاصی ورزش را در برنامه هفتگی خود قرار دهند

  • متخصصان مغز و اعصاب بر این اعتقاد هستند که ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی منظم روش بسیار خوبی برای کاهش سردردهای میگرنی است.
  • افرادی که مبتلا به میگرن هستند باید روزانه یک برنامه ورزشی ملایم را در برنامه روزانه خود جای دهند تا حملات سردرد را کاهش دهند. در واقع ورزش مداوم به افرادی که مبتلا به سردرد میگرنی هستند مانند داروی مسکن عمل ‌می‌کند. اما افراد باید در انجام فعالیت‌ها دقت و احتیاط کنند. ورزش روزانه به عنوان یک عامل پیشگیری کننده محسوب  می‌شود، البته در زمان بروز سردردهای میگرنی ورزش نمی‌تواند موثر باشد.
  • افرادی که مبتلا به سردردهای میگرنی هستند با ورزش مداوم می‌توانند گردش خون را در بدن تسهیل کنند.
  •  یک برنامه ورزشی ایروبیک ملایم، می تواند تناوب حملات و شدت حمله های سردرد را کاهش دهد. در واقع، ورزش مداوم و شدید می تواند منجر به تسریع روی دادن سردرد میگرنی شود به همین دلیل باید در انجام فعالیت ها دقت و احتیاط کنید. همچنین نوع فعالیتی که می کنید باید سنجیده و دقیق باشد تا فعالیت منجر به تشدید سردرد نگردد.
  •  زمانی که فرد ورزش می‌کند از استرس رهایی پیدا می‌کند و سیستم قلبی و عروقی او بهبود می یابد. همین موضوع باعث کاهش حمله‌های سردردی فرد می‌شود.
  •  افرادی که مبتلا به میگرن هستند در خطر حمله‌های قلبی و سکته مغزی قرار می‌گیرند و کم تحرکی این موضوع را تشدید می‌کند اما ورزش‌های مناسب و منظم این ریسک را کاهش می‌دهد.
  •  افراد میگرنی باید فعالیت‌های ورزشی منظم داشته باشند و حداقل سه جلسه در هفته را باید ورزش کنند. همچنین ضربان قلب خود را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ۱۰۰ بار در دقیقه تنظیم کنند.
  •  متخصصان توصیه می کنند در هنگام سردرد از ورزش‌های بسیار سنگین خودداری کنید. این ورزش‌ها نه تنها کمکی به کاهش سردرد شما نمی‌کنند بلکه آن را تشدید هم می‌کنند. همچنین در اثر این ورزش‌ها، با تعریق زیاد، دچار کم آبی می‌شوید که این موضوع هم باعث می‌شود تا سردردتان تشدید شود.
  •  با داشتن خواب کافی در شبانه روز بخشی از فرآیند درمان میگرن و سردرد و سطح استرس را کاهش ‌دهید.
  •  پرهیز از خوردن خوراکی‌های محرک و  توصیه به نوشیدن آب کافی، به شما کمک می‌کند تا درد میگرنی را کنترل کنید.

از رشته های ورزشی که به افراد مبتلا به میگرن پیشنهاد می شود می توان به پیاده روی و دویدن نرم، تنیس، بسکتبال، والیبال، بیسبال ، فوتبال و دوچرخه سواری اشاره داشت.

بهتر است قبل از انجام هر ورزشی با پزشک خود مشورت کنید، زمانی که آن ها را تمرین می کنید، همیشه مراقب باشید و فشار خون خود را چک کنید، اگر درد گردن را احساس می کنید و یا سردرد را تجربه می کنید، سریعا ورزش را متوقف کنید.

 توصیه های مهم برای ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی افراد میگرنی

  • وعده های غذایی منظمی بخورید و یک ساعت و نیم قبل از ورزش غذا خورده باشید.
  •  هرگز با گرسنگی ورزش نکنید زیرا قند خون پایین، باعث افزایش احتمال سردرد می شود.
  •  مصرف آب کافی نیز در هنگام ورزش بسیار مهم است.
  •  شدت برنامه های ورزشی خود را ملایم و متوسط انتخاب کنید و از انجام ورزش های سنگین و پرهیجان پرهیز کنید.
  • برنامه ورزشی افراد مبتلا به میگرن باید منظم باشد. در صورت مشاهده هر گونه علائم مربوط به سردرد بهتر است ورزش را متوقف کنید و در صورت لزوم با پزشک خود مشورت نمائید.

تهیه کننده: مهشید حاجی حیدری. دکتری مدیریت ورزشی، مدرس دانشگاه، تابستان ۱۳۹۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =