کد خبر: 8917
سرویس: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
توسلی / سروک آذر

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر گفت: برای ادامه‌ی راه لازم بود مجوز اکتشاف و تولید را دریافت کنیم تا همچنان بتوانیم در حوزه صنایع بالادستی نفت و گاز نقش آفرینی کنیم.

تحریم‌های ظالمانه در اوایل دهه‌ی نود که منجر به عدم حضور و همکاری شرکت‌های بین‌المللی در میادین نفتی ایران شده بود، شرکت ملی نفت ایران را بر آن داشت که میدان مشترک نفتی استراتژیک آذر را به کنسرسیوم داخلی واگذار کند، بر این اساس کنسرسیومی داخلی متشکل از شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت (شرکت سرمایه گذاری اهداف) و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت شکل گرفت که برای انجام این طرح ملی در سال ۱۳۹۱ منجر به تاسیس شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر (SAED) شد که به عنوان یک مجموعه تماما ایرانی، موفق به دریافت پیمان بیع متقابل توسعه میدان نفتی آذر از شرکت ملی نفت ایران شد. در ادامه این شرکت توانست با به کارگیری توانی بالغ بر هفتاد درصد از پیمانکاران داخلی، تجربه موفقیت آمیز توسعه این میدان مشترک و تولید زودهنگام "سی هزار بشکه نفت در روز" و نهایتا "شصت و پنج هزار بشکه نفت در روز " را کسب کند. از سال ۱۳۹۵ صادرات نفت میدان آذر آغاز و تاکنون بالغ بر ۶۲ میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک صادر و درآمدی در حدود ۴ میلیارد دلار برای کشور ایجاد شده است. اکنون این شرکت در ارزیابی اخیر وزارت نفت برای انتخاب شرکت‌های اکتشاف و تولید (Exploration & Production) پذیرفته شده است.

مهندس حمیدرضا توسلی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر، به مناسبت پذیرفته شدن در فهرست شرکت‌های اکتشاف و تولید، اظهار داشت: این مجموعه به عنوان یک شرکت تک پروژه توانسته است به تنهایی و به صورت مستقل یک طرح عظیم ملی را به ثمر رساند که به واسطه این امر، بانک ارزشمندی از تجارب و تیمی مجرب با دانشی بالا در تمامی حوزه‌های مورد نیاز جهت توسعه صنایع بالادستی به صورت کاملا حرفه‌ای ایجاد شده است. تجربه موفق توسعه میدان نفتی آذر منجر شد تا به عنوان اولین شرکت ایرانی مدال طلای جایزه بین المللی مدیریت تعالی پروژه  (IPMA Global Award ۲۰۲۱)در بخش مگا پروژه‌ها را کسب کند. نظر به اهمیت بالای دستاوردهای حاصل‌ شده، این طرح به عنوان تنها پروژه وزارت نفت جهت گزارش به محضر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) در دیدار ایشان با جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ انتخاب و ارائه شد.

وی تصریح کرد: برای ادامه‌ی راه لازم بود مجوز اکتشاف و تولید را دریافت کنیم تا همچنان بتوانیم در حوزه صنایع بالادستی نفت و گاز نقش آفرینی کنیم. با تغییر اساسنامه و موافقت هیئت مدیره محترم شرکت اهداف، آمادگی لازم برای حضور در ارزیابی اعلام شده توسط معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ایجاد شد. در نهایت با توجه به تجربه عملی تمامی قابلیت‌های یک شرکت واقعی اکتشاف و تولید ایرانی، پس از اعلام فراخوان از طرف شرکت ملی نفت ایران، به کمک تیم داخلی به جمع‌آوری مستندات پرداختیم و شرکت در این ارزیابی صورت پذیرفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر افزود: به عنوان نقطه‌ی تمایز ما با سایر شرکت‌های حاضر در بخش E&P می توان به این مهم اشاره کرد که این مجموعه، طی ۱۰ سال گذشته فرآیند توسعه و تولید از پیچیده ترین میدان نفتی خاور میانه چه در حوزه بالادستی با حفاری ۱۹ حلقه چاه و چه در احداث تاسیسات سطح الارضی را به صورت کاملا مستقل و در قالب پیمان بیع متقابل با سرمایه گذاری "هزار و چهارصد و چهل میلیون یورویی" پیش برده است و تنها شرکت ایرانی به عنوان توسعه دهنده (Developer) است که نام پیمانکار صرف را نداشته است و به طور مسلم در ادامه نیز می تواند در پیمان‌های IPC هم موفق باشد.

توسلی تاکید کرد: اولین هدف کوتاه مدت و در دسترس، توسعه فاز دوم میدان نفتی آذر می‌باشد که پیشنهاد فنی آن نهایی شده و مذاکرات قراردادی آن به زودی با شرکت ملی نفت آغاز خواهد شد. این شرکت با توجه به تجارب ارزشمند ده ساله گذشته در توسعه این میدان و سابقه دست و پنجه نرم کردن با تمام کاستی‌ها، پیچیدگی‌ها و چالش ها بهترین گزینه برای تکمیل فاز دوم بوده و از آنجا که رتبه ۲ را در بین شرکت های E&P کسب کرده است، می‌تواند در توسعه طرح‌هایی با سقف سرمایه‌ ۶ میلیارد دلاری مشارکت نماید. با در نظر گرفتن توانمندی ها، تجربه و تخصص این مجموعه،‌ قطعا برای توسعه سایر طرح‌های بالادستی میادین ایران نیز اقدام خواهیم کرد که انشالله بتوانیم با موفقیت در این پروژه‌ها علاوه بر افزایش درآمد ارزی برای کشور، گامی دیگر در راه حفظ منافع و افزایش سود سرمایه گذاران و به ویژه بازنشستگان محترم صنعت نفت برداریم.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =