کد خبر: 6358
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
پاستا

غنی‌سازی غذاهایی که به‌صورت روزانه مصرف می‌کنیم، یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای دریافت ویتامین‌ها، املاح و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در طول روز است.

افزایش دریافت ریزمغذی‌ها از طریق مواد غذایی باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن، مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب در بدن می‌شود.  

از این‌رو، در ادامه این مطلب با راه‌های غنی‌سازی غذاهای پُرمصرف خانوار بیشتر آشنا می‌شویم. این غذاها عبارتند از: 

پاستا 

انواع پاستا یا ماکارونی جزو بهترین گزینه‌های غذایی برای غنی‌سازی هستند زیرا معمولا طرفداران زیادی در میان اعضای خانواده (مخصوصا کودکان) دارند. شما می‌توانید برای تهیه انواع سس پاستا از یک سس سبزیجات پایه به‌جای رب گوجه‌فرنگی یا سس کچاپ کمک بگیرید. برای تهیه سس پایه می‌توانید گوجه‌فرنگی پوست‌گرفته، کدو حلوایی پوست‌گرفته، فلفل دلمه‌ای رنگی، سیر، پیاز و هویج پخته را داخل میکسر بریزید و آنها را در حد پوره شدن کاملا مخلوط کنید. سپس این پوره را روی حرارت بگذارید تا آب اضافی‌اش کشیده شود و حسابی جا بیفتد. بعد از جا افتادن سس پایه سبزیجات می‌توانید گوشت دلخواه، قارچ، ذرت، نخود فرنگی و سبزی‌های مورد علاقه فرزندتان را به آن بیفزایید و با کمک این سس نهایتا یک پاستای بسیار مغذی داشته باشید.  

سیب‌زمینی 

یکی دیگر از خوراکی‌های پُرمصرف در میان بسیاری از خانواده‌ها سیب‌زمینی است. اگر بتوانید حجم مصرفی سیب‌زمینی سرخ‌کرده را در رژیم غذایی خود و اعضای خانواده کاهش دهید و به‌جای آن از سیب‌زمینی پخته استفاده کنید، دستتان برای غنی‌سازی سیب‌زمینی پخته بازتر خواهد بود. مثلا می‌توانید سیب‌زمینی را با ماست، پیازچه، شوید، پیاز قرمز، تخم‌مرغ پخته، فیله مرغ پخته، ریحان، اسفناج، جعفری، بروکلی یا انواع حبوبات ترکیب و مصرف کنید. به این ترتیب، علاوه بر دریافت فیبر و پتاسیم فراوان، می‌توانید آنتی‌اکسیدان زیادی هم دریافت کنید. اگر به پوره سیب‌زمینی علاقه دارید، به شما توصیه می‌کنیم که سیب‌زمینی‌های پوست‌کنده را همراه با شیر، نمک و مقدار کمی کره بپزید و بعد از کشیده شدن آب اضافی شیر، سیب‌زمینی‌های پخته را داخل همان شیر له کنید تا یک پوره بسیار مغذی داشته باشید.  

عسل

عسل هم از دیگر خوراکی‌های مورد علاقه بسیاری از خانواده‌ها، مخصوصا برای وعده صبحانه یا عصرانه است. مصرف منظم عسل می‌تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود و هضم و جذب مواد مغذی در بدن را ساده‌تر کند. اگر بتوانید عسل مصرفی روزانه تان را با مقداری کنجد خام یا پودر مغزهای خام مانند پودر بادام، پسته، گردو، فندق یا بادام‌زمینی مخلوط کنید، حتما علاوه بر دریافت خواص عسل، از خاصیت فراوان مغزها یا دانه‌های خام نیز بهره‌مند خواهید شد.  

نیمرو 

اگر جزو آن گروه از خانواده‌هایی هستید که به‌صورت روزانه نیمرو مصرف می‌کنید، بهتر است که حجم سبزیجات مصرفی با نیمرو را افزایش دهید. مثلا قبل از انداختن تخم‌مرغ داخل تابه حتما مقداری گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، لوبیا سبز، اسفناج، پیاز، قارچ یا فلفل دلمه‌ای را داخل تابه تفت بدهید و سپس تخم‌مرغ را به یکی از این ترکیبات اضافه کنید. به این ترتیب، علاوه بر پروتئین و ویتامین‌های گروه B که از تخم‌مرغ دریافت می‌کنید، می‌توانید ویتامین‌ها و املاح مختلفی را هم به بدن برسانید.

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: WebMD

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =