کد خبر: 6290
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
شوخ طبعی

شوخ طبع ها هیجان های پایدارتری دارند و دمدمی مزاج نیستند، ضمن اینکه این افراد برون گراتر، وظیفه شناس تر، مردم دارتر و دارای فکر بازتری هستند.

 فردی به نام مارتین نظریه جدیدی در مورد شوخی ارائه کرده و شوخ طبعی را به چهار سبک تقسیم کرده است:

شوخ طبعی پرخاشگرانه
در شوخ طبعی پرخاشگرانه، ما با دیگران شوخی می کنیم و اصلا برایمان مهم نیست که آنها با شوخی ما تحقیر شوند. متاسفانه اطراف ما پر است از شوخی هایی که بیشتر به زخم زبان و طعنه شبیه اند، اما نام آن را شوخی می گذارند. هزل و هجو دیگران در ادبیات قدیم ما شوخی پرخاشگرانه محسوب می شوند.  

شوخ طبعی خودشکنانه
 روی دیگر شوخ طبعی پرخاشگرانه، خودشکنانه است. در شوخ طبعی خودشکنانه ما به بهای تحقیر خودمان، جمع را می خندانیم. ما دلقک یک کلاس می شویم و با توسل به هر خواری و ذلتی، لبخندی بر لب دیگران می نشانیم. در واقع ما خودمان را مسخره می کنیم و دیگران می خندند.  

شوخ طبعی خود ارزنده ساز
در شوخ طبعی خودارزنده ساز، ما با مشکل پیش رویمان شوخی می کنیم. در این نوع از شوخ طبعی لازم نیست دیگران حضور داشته باشند. ما در خلوت خودمان با خودمان و مشکلاتمان شوخی می کنیم. مثلا در مقابل کنکور خودمان را یک نفر تصور می کنیم که باید از دهانه تنگ قیف بگذرد و ما احتمالا باید برای این کار رژیم لاغری هم بگیریم.

شوخ طبع پیوند دهنده
معمول ترین نوع شوخ طبعی است. در این نوع از شوخ طبعی ما هدفمان فقط سرگرم کردن جمع و خنداندن آنهاست. ما می خواهیم رابطه مان صمیمانه تر شود، ولی مراقبیم که شوخی هایمان موجب آزار کسی نشود و در ضمن خودمان را هم کوچک نمی کنیم.  

تحقیقات ثابت کرده اند که دو نوع اول یعنی شوخی پرخاشگرانه و خودشکنانه نه تنها با سلامت روان رابطه مثبت ندارند، بلکه برای سلامت روان مضر هم هستند.

کسانی که از این نوع شوخ طبعی ها استفاده می کنند، آدم هایی هستند که شخصیت متخاصمی دارند. آنها افسردگی، اضطراب و استرس بیشتری تحمل می کنند، هیجاناتشان پایدار نیست و نمی توانند با یک نفر رابطه صمیمانه داشته باشند.  
جالب اینجاست که مردها بیشتر از زن ها از شوخی پرخاشگرانه و شوخی خودشکنانه استفاده می کنند.

اما دو نوع شوخ طبعی یعنی شوخی های خودارزنده ساز و پیوند دهنده، رابطه مثبتی با سلامت روان دارند؛ یعنی این دو نوع شوخی به طور کلی شوخی های سالم تری هستند. کسانی که از این نوع شوخ طبعی ها استفاده می کنند، رابطه بهتر و صمیمانه تری با دیگران دارند. آنها کمتر هیجان های منفی مثل افسردگی، اضطراب، خصومت و خشم را تجربه می کنند. این شوخ طبع ها هیجان های پایدارتری دارند و دمدمی مزاج نیستند، ضمن اینکه این افراد برون گراتر، وظیفه شناس تر، مردم دارتر و دارای فکر بازتری هستند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =