کد خبر: 6236
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
سالمند

تکریم سالمندان و احترام ویژه آنان، از آموزه‌های روشن فرهنگ اسلامی است. قرآن مجید که دفتری گشوده از نور و هدایت است، در آیه ۳۲ سوره اسراء می فرماید: «به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آنان یا هردو آنها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو».

در خبرها آمده بود که «دانش‌آموزان کانادایی برای سالمندانی که در قرنطینه کرونا تنها مانده‌اند، یک خط ویژه راه‌اندازی کرده‌اند تا آنها در مواقع تنهایی بتوانند به این خط، تلفن بزنند و دانش‌آموزان برای آنها کتاب و شعر بخوانند یا لطیفه تعریف کنند».

قرنطینه باعث تنهایی افراد زیادی شده است خصوصاً پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و سالمندانی که روزها را به امید دیدن فرزندان و نوه‌ها و اقوام و بستگان و دوستان طی می‌کنند تا دورهمی باشد و ذکر خاطراتی از گذشته و محفل گرمی و لذت از بودن با دیگران، اما همه اینها این روزها از آنها گرفته شده و تنها در خانه برای دوری از کرونا مانده‌اند و این تنهایی وقتی که مهارت حضور در فضای مجازی و استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند را نداشته باشند، دو چندان می‌شود.

شکی نیست که حفظ روابط اجتماعی و دوستانه با سالمندان در حفظ سلامت هیجانی آنها نقش مهمی دارد. سالمندانی فرصتی برای لذت بردن از زندگی هست، با کاهش نقش‌های شغلی، ایام فراغت بیشتر برای دنبال کردن فعالیت‌های مورد علاقه و به نتیجه رسیدن زحمات و تلاش‌های دهه‌های گذشته، حس یکپارچگی و رضایت از زندگی در آنها نقش می‌بندد.

سازش یافتن با محدودیت‌ها و مشکلات قرنطینه بودن برای سالمندان مشکل هست و در این شرایط ضروری است که به یاری آنها بشتابیم و آنان را از یاد نبریم، خصوصاً اینکه پخش اخبار خطر ابتلای بیشتر آنان به کرونا مرتب به گوششان می‌رسد و این بیماری نگرانی بیشتری برای آنها به‌همراه دارد.

در این اوقات ناخوش، سعی می‌کنیم به بهانه‌های مختلف با آنها تماس تلفنی بگیریم و از احوال‌شان جویا شویم و درباره مسائل روزمره و خوشایند با آنها به گفتگو بپردازیم، اگر مهارت استفاده از تلفن همراه در فضای مجازی را دارندسعی کنیم با تماس‌های تصویری روحیه آنها را شاد نگه داریم و حس اهمیت داشتن و مهم بودن را همچنان به آنها منتقل کنیم. فرزندان خود را تشویق کنیم تا مرتب با آنها در ارتباط تلفنی و مجازی باشند و به تبادل مطالب جالب و معرفی فیلم و سریال و برنامه‌های تلویزیونی و دیگر رسانه‌های مورد علاقه آنها اقدام کنند.

بررسی‌های روانشناسی نشان داده که انسان‌ها هنگام بیاد آوردن تجربه‌های مثبت خوشحالتر هستند، به‌خصوص زمانی‌که با عینک مثبت‌نگر نوستالژی به آنها نگاه می‌کنند، به همین دلیل است که روانشناسان توصیه می‌کنند زمانی را برای به یاد آوردن خاطرات شیرین گذشته اختصاص دهیم و چه کاری بهتر از اینکه عکس‌های قدیمی و خاطرات شیرین گذشته اختصاص دهیم و چه کاری بهتر از اینکه عکس‌های قدیمی و خاطره انگیزمان را در گروه‌های خانوادگی به اشتراک بگذاریم و از پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها و والدین و بقیه بخواهیم خاطرات‌شان را در این‌باره بیان کنند.

حفظ سلامت جسمی و رعایت نکات بهداشتی سالمندان باید در اولویت باشد و از این‌رو تشویق‌شان کنیم تا ورزش‌های ساده و متناسب را انجام داده و یا در خانه قدم بزنند و همچنین نسبت به مصرف داروهای خود به‌موقع اقدام کنند، ضمن اینکه از وضعیت اقتصادی آنان نیز غافل نشده و چنانچه مشکل مالی دارند آنرا رفع کرده و یا در خرید مایحتاج به آنها برای خارج نشدن از خانه، کمک کنیم.

طی این روزهای قرنطینه نیازمند یادگیری استفاده لذت‌بخش از اوقات فراغت هست و بنابراین تجربه‌های خود در این زمینه را با سالمندان درمیان بگذاریم و آنان را تشویق به انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های جدید کنیم. آخرین توصیه‌های بهداشتی و نکات ایمنی را درباره خرید و استفاده از مواد غذایی و شستشو و ... را با آنها در میان بگذرایم و با دادن خبرهای خوب و سخنان امیدوار کننده سعی کنیم از استرس و اضطراب آنها بکاهیم.

آرتور شوپنهاور می‌گوید: «آسایش خاطر و امنیت، نیازمندی‌های اولیه سنین پیری هستند».

در این روزهای سخت سالمندان را از این دو نعمت محروم نکنیم.

منبع:ماهنامه نفت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =