کد خبر: 6202
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
سبزیجات

یکی از توصیه‌های اساسی برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن در دوران شیوع کرونا، افزایش دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه است. میوه‌ها و سبزی‌ها، علاوه بر داشتن ویتامین‌ها و املاح ارزشمند، کالری بسیار کمی به بدن می‌رسانند. از این‌رو هم می‌توانند جلوی اشتهای کاذب در دوران خانه‌نشینی ناشی از کرونا و چاقی حاصل از آن را بگیرند و هم باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا شوند.

اگر جزو آن خانواده‌هایی هستید که به مصرف میوه‌ها یا سبزی‌ها علاقه چندانی ندارید یا نمی‌دانید که چطور می‌توان حجم بالاتری از سبزی‌ها را در رژیم روزانه قرار داد، خواندن ادامه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.  

انواع سوپ‌ درست کنید

حالا که به روزهای سرد پاییزی نزدیک‌تر می‌شویم، می‌توانیم سوپ‌ها را به‌عنوان یکی از منابع غذایی مصرف سبزیجات در نظر بگیریم. به عبارت ساده‌تر با سرد شدن هوا، انواع سوپ در برنامه غذایی بیشتر خانواده‌ها جای می‌گیرند. بنابراین، شما می‌توانید سبزی‌ها و صیفی‌هایی مانند بروکلی، اسفناج، هویج، گوجه‌فرنگی، انواع کلم، جعفری، گشنیز و کدو حلوایی را به‌صورت پوره یا رنده ‌شده دربیاورید و در انواع سوپ‌ها به مصرف برسانید.  

پاستا سبزیجات را فراموش نکنید

انواع پاستا و لازانیا جزو غذاهای محبوب در خانواده‌هایی هستند که کودک یا نوجوان دارند. شما می‌توانید سبزی‌ها یا صیفی‌هایی مانند هویج، ‌کدو حلوایی یا گوجه‌فرنگی را به‌صورت پوره یا رنده‌شده دربیاورید و در مایه گوشتی یا سبزیجاتی انواع پاستا یا لازانیا استفاده کنید. اگر اعضای خانواده شما بدغذا نیستند، می‌توانید از قارچ، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان حلقه‌شده نازک، کدو سبز رنده‌شده یا برگ اسفناج هم در تهیه انواع پاستاهای پاییزی کمک بگیرید.

انواع سس با سبزیجات تهیه کنید

انواع سس‌های سالاد در میان بسیاری از خانواده‌ها طرفداران خاص خودشان را دارند. شما می‌توانید برای تهیه انواع سس‌های پاییزی از سبزیجات ریشه‌ای رنده‌شده مانند شلغم یا چغندر استفاده کنید و در مواد اولیه سس از سبزیجات تازه ساطوری مانند ریحان، جعفری، گشنیز و نعناع هم کمک بگیرید. اسفناج ساطوری یا کدو سبزی که رنده ریز شده باشد هم می‌تواند همیشه گزینه خوبی برای افزودن به سس‌های پاییزی باشد. اگر خانواده شما اهل استفاده از سبزیجات هستند، می‌توانید مقداری پیاز قرمز، هویج، فلفل دلمه‌ای، ریحان، اسفناج، جعفری و گوجه‌فرنگی پوست‌کنده را همراه با یک نوع مغز خام، روغن خام و کمی سرکه بالزامیک یا آب‌لیمو داخل غذاساز بریزید و محصول آماده‌شده را به‌عنوان سس انواع سالاد استفاده کنید.  

انواع پیتزا با سبزیجات بپزید

پیتزاهای مختلف به‌دلیل غلبه طعم پنیر پیتزا، غذاهای مناسبی برای گنجاندن سبزی‌های ارزشمند بدون حس کردن طعم آنها هستند. شما می‌توانید از گوجه‌فرنگی، اسفناج، ریحان، بادمجان، ذرت، فلفل دلمه‌ای رنگی و کدو در تهیه انواع پیتزا استفاده کنید. ضمن این‌که می‌توانید سس پیتزا را با جوشاندن پوره گوجه‌فرنگی همراه با روغن زیتون، آویشن و کمی آب‌لیمو در خانه تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر یک پیتزای مغذی لذت ببرید.  

دورچین با سبزیجات را فراموش نکنید

یکی دیگر از راه‌های افزودن سبزی‌ها و صیفی‌های بیشتر به رژیم غذایی، افزودن انواع دورچین به بشقاب غذا است. اگر به خوردن سالادهای سرد همراه با غذا عادت ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما دورچین سبزیجات گرم را امتحان کنید. به این منظور، شما می‌توانید مقداری قارچ، لوبیا سبز، هویج، بروکلی، سیب‌زمینی، نخود فرنگی، ذرت، کدو یا بادمجان را ابتدا بخارپز کنید و بعد از پخت کامل آنها را به‌مدت ۲ تا ۳ دقیقه با کمی روغن زیتون و سس سویا یا سرکه بالزامیک تفت بدهید. پس از خاموش کردن حرارت کمی نمک و فلفل به این سبزیجات اضافه کنید و از آنها به‌عنوان دورچین غذای خانواده کمک بگیرید.  

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Health Line

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =