کد خبر: 6201
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
گیاهان

چنانچه از علاقه مندان به پرورش گل و گیاه هستید و دوست دارید از آن ها نگهداری کنید در این بخش از رازهای باغبانی راهکارهای مفیدی جهت مراقبت از گیاهان ارائه شده است که با بکارگیری آن می توانید گیاهان زیبایی را پرورش دهید.

اگر جز آن دسته افرادی هستید که از پرورش و نگهداری گل و گیاه مثل زمان و مقدار آبیاری ، کودهی ، میزان و مستقیم و غیر مستقیم بودن نور خورشید آگاهی ندارید گیاه به مرور زمان شادابی و لطافت خود را از دست می دهد و قارچ ،ویروسهای مختلفی را می گیرد. همانطور که می دانید گیاهان به نور خورشید نیاز دارند اما اگر این نور در تابستان به گیاهان مستقیم بتابد گیاه را از بین می برد برای جلوگیری از این صدمات مقداری خاک و آب را با هم ترکیب کنید و روی شیشه گلخانه بزنید سپس در زمستان با بارش باران شسته می شود و نورلازم به گیاهان می رسد.

نکاتی برای مراقبت و نگهداری از گل و گیاه

خاک را لمس کنید تا بدانید چه موقع گیاهان خود را آبیاری کنید:

ممکن است به چگونگی آبیاری گیاهان گلدانی خانگی آگاه نباشید در بسیاری از گیاهان، قاعده طلایی این است که لایه روی خاک را تا یک اینچ یا بیشترلمس کنید تا متوجه خشکی شوید، این نشانه ای است که گیاه به آب نیاز دارد. اگر برگ های خشک یا بی رنگ دارید، ممکن است گیاه به آب بیشتری نیاز داشته باشد.

همیشه با آب پاش گیاهان را آبیاری کنید هم چنین آب را روی برگهای آن بپاشید اینکار برای شادابی گیاهان بسیار مفید است.

از چه آبی برای آبیاری استفاده کنید :

1- آبی که در آن سبزی خیس کرده اید آب خوبی برای گلدان ها می باشد.

2-آب آکواریوم ماهی را هنگام تعویض دور نریزید ؛ زیرا بهترین کود برای گل ها می باشد.

3- هر زمانی تخم مرغ آبپز کردید آب آن را دور نریزید زیرا آب آن به دلیل وجود املاح معدنی بهترین آب برای گلدان ها می باشد.

4- آب لوله کشی به دلیل داشتن کلر بهتر است مستقیم برای آبیاری استفاده نشود بلکه 3-2 ساعت آب را در داخل پارچ قرار داده و بعد از آنکه ته نشین شد آن را استفاده کنید.

بهتر است گیاهان را به جای آبیاری زیاد خشک نگه دارید:

گیاهان کم آب نسبت به گیاهی که بیش از حد آبیاری شده است زودتر ترمیم می شوند برای نجات گیاه ، ممکن است لازم باشد گلدان گیاه را عوض کنید و ریشه های ناسالم و خاک خیس را قبل از انتقال گیاه به گلدان جدید پاک کنید.

در صورت عدم اطمینان به گیاهان خانگی کود ندهید:

گیاهان خانگی به کود نیاز ندارند مگر آنکه در تلاش برای رشد باشند. اگر از میزان و یا نوع کود برای استفاده در زمان کاشت مطمئن نیستید، بهتر است از این مرحله صرف نظر کنید. کود دهی بیش از حد ممکن است منجر به از بین رفتن گیاه به جای کمک به آن شود.

گیاهان خانگی محیط یکنواخت را دوست دارند :

ما به شما توصیه می کنیم قبل از جدا کردن گیاه ، آن را در خانه قرار دهید. گیاهان زمانی رشد می کنند که به محیط اطرافشان عادت و نور کافی دریافت کنند. دما نیز در رشد گیاه اهمیت دارد. دمای متغییر باعث شوکه شدن گیاه خواهد شد و بنابراین منجر به آسیب و یا حتی مرگ گیاه می شود. بیشتر گیاهان درجه حرارت 65 تا 75 فارنهایت را ترجیح می دهند.

گیاهان کوچک تر، سریع ترین گیاهان در حال رشد هستند:

همیشه بهتر است گیاهان کوچک منتخب خود را خریداری کنید به این دلیل که گیاهان کوچک تر بیشتر امکان رشد در خانه دارند همچنین ریشه های بزرگی دارد تا به بالا برسد. اما گیاهان بزرگ تر تا زمانی که ریشه ها به رشد برسند، رشد نخواهند کرد.
گیاهانی که به نور کم نیازدارند داخل حمام قرار دهید :

گیاهان کم نور ، به نور کمی نیاز دارند، یک پنجره حمام کوچک که هیچ نور مستقیمی ندارد، منبع کاملی از نور برای این نوع از گیاهان است. دوش منبع اصلی آب نیز خواهد بود، اما مستقیما از لوله عبور نمی کند ، رطوبت ایجاد شده زمانی که دوش می گیرید کافی است. با چک کردن خاک به راحتی برطبق مورد اول می توانید نیاز گیاه به آب را متوجه شوید.

آبیار عمیق به جای آبیاری سطی و مکرر:

زمانی که گیاه سطحی و به طور مرتب آبیاری شود تنها ریشه های بالا قادر به دریافت آب کافی هستند و ممکن است گیاه سوخت مورد نیاز برای زنده ماندن را دریافت نکند. آب دادن عمیق که مستلزم آبیاری زیاد گیاهان است، به همه ریشه ها اجازه می دهد تا تغذیه شوند. برای اجتناب ازآبیاری بیش از حد گیاه به آرامی به گیاه آب دهید و مراقب زمانی باشید که آب دیگر از خاک تخلیه نمی شود. وقتی متوجه این مورد شدید، آن را متوقف کنید.

هرس گیاهان :

از بین بردن برگ های آسیب دیده به گیاهان کمک می کند تا دوباره رشد کنند. این چیزی شبیه کوتاه کردن انتهای موها برای کمک به رشد دوباره است. بعد از زمستان، وقتی برگ ها تغییر رنگ دادند به سادگی آن ها را هرس کنید.

گیاهان را با کندن داخل گلدان جدید قرار ندهید:

کندن گیاه نه تنها ساقه ها بلکه برگ ها، و شکوفه را خراب می کند و ریشه ها را نیز از بین می برد. ریشه های آسیب دیده باید قبل از اینکه به طور کامل مواد مغذی را مصرف کنند التیام یابد، بنابراین کندن گیاهان از گلدان هیچ وقت خوب نیست.

سعی کنید با زیستگاه بومی گیاه را تکثیر کنید:

اینها شامل نوع خاک، رطوبت، دما، آب و نور خورشید می شود. تحقیق درباره زیستگاه اصلی گیاه به شما کمک خواهد کرد بدانید چه آب و هوا و خاکی را ترجیح می دهد. سازگاری با این مساله به روشی که شما به این گیاه اهمیت می دهید برای طول عمر این گیاه مفید خواهد بود.

بیشتر گیاهان در رطوبت بالا تغذیه می شوند :

اغلب خانه ها به خصوص در زمستان هوای خشکی دارند بنابراین هوا را با خرید یک دستگاه بخور تنظیم کنید اما برعکس در تابستان فضای نگهداری گیاهان باید خنک باشد پس باید جایی قرار بگیرند که باد کولر آنها را خنک کند .

مراقب ریزش برگ ها یا زرد شدن آنها باشید :

در مورد کود دهی گیاه خود سوالاتی را از متخصصین در این زمینه بپرسید تا کود مناسب را تهیه و طبق دستورالعمل استفاده کنید در طول استفاده از کود می توانید برخی غذاهای خانگی را هم بکار ببرید.

از وجود سوراخ کف گلدان مطمئن شوید :

داشتن راه برای عبور آب از گلدان برای گیاه و خاک بسیار ضروری است. به جای ماندن در آب و از بین رفتن ریشه ها، زهکشی صحیح به ریشه ها اجازه می دهد اکسیژن لازم را دریافت کنند.

غبار روبی گیاهان :

گیاهانی که گرد و غبار زیادی روی برگ های خود دارند نمی توانند نور خورشید لازم که برای زنده ماندن نیاز دارند دریافت کنند، به خصوص گیاهان سبز و گیاهان با برگ های بزرگ. چند بار در سال، از پارچه مرطوب استفاده کنید و برگ های گیاهان را در هر دو طرف پاک کنید.

علاوه براین استفاده از چند قطره گلیسرین با پارچه نرم در تمیز کردن و زیبایی برگ ها تاثیر بسزایی دارد.

گزینه دیگر ترکیب برابر شیر و آب است که می توانید پارچه ای را به آن آغشته و برگها را با آن تمیز کنید.

اگر گیاه براثر بی آبی خشک شد چه کاری انجام دهید :

اگر بدلیل مسافرت رفتن یا سهل انگاری گیاه گلدانی خشک شد با یکبار آبیاری آب مورد نیاز آن تامین نمی شود ، زمانی که گیاه را از گلدان بیرون می آوردید متوجه می شوید همه خاک گلدان خیس نیست. به همین دلیل می توانید ظرفی را پر از آب کنید و گلدان را درون آب قرار دهید در حدی که تا نیمه گلدان داخل آب قرار بگیرد به این صورت گیاه آب مورد نیاز خود را از طریق ریشه جذب می کند.

جلوگیری از شته :

برای جلوگیری از شته زدن به گیاه می توانید یک عدد حبه سیر را داخل خاک گلدان قرار دهید.

نگران آبیاری گل ها در طول مسافرت نباشید :

روش اول :بطری نوشابه را آب کرده و آن را بصورت وارونه داخل خاک قرار دهید طوری که سرشیشه داخل خاک باشد به این ترتیب گلدان مدتی از آب استفاده می کند.

روش دوم :تشتی را پر از آب کنید و حوله ای درون آن قرار دهید تا بطور کامل خیس شود سپس گلدان ها را روی حوله قرار دهید.

روش سوم :می توانید بطری نوشابه را پر از آب کنید و یک یا چند رشته نخ را درآن قرار دهید طوری که یک سر نخ داخل آب و سر دیگر داخل گلدان باشد.
 

استفاده از قرص آسپرین برای رشد بهتر گل ها :

اگر می خواهید گیاه گلدانی تان به خوبی رشد کند یک عدد قرص آسپرین یا ldرا در آب حل کنید و به هر گلدان بدهید اینکار تاثیر زیادی در رشد آنها دارد.

رعایت فاصله بین گلدان و بشقاب زیر آن :همانطور که می دانید آب خارج شده از گلدان داخل بشقاب جمع می شود که خود پوسیدگی ریشه گیاه را به دنبال دارد به همین دلیل سه قطعه از سنگ مرمر را در سه طرف گلدان قرار دهید تا فاصله گلدان و بشقاب رعایت شود.

نگهداری بیشتر گلهای تزئینی :

گلهای تزئینی معمولا عمر کمی دارند ، برای اینکه گلها طول عمر بیشتری داشته باشند داخل آب گلدان یک حبه قند بیندازید ، تا غذای آن تأمین شود .

تمیز کردن گلدان ها :

داخل گلدان های جرم گرفته بلوری و سرامیکی را می توانید براحتی با خیس کردن چند ساعت سرکه یا آب نمک غلیظ بشویید تا کاملا تمیز شود .

از بین بردن کرم های داخل خاک :

اگرمتوجه کرم خاک گلدان شدید برای از بین بردن کرم داخل خاک به این روش عمل کنید :ظرفی را نصف آب کنید به طوری که تا نیمه گلدان داخل آب باشد پس از گذشت نیمی از روز کرم ها نمی توانند نفس بکشند و از بین می روند توجه داشته باشید که بین کف گلدان و ظرف آب چند سانتیمتر فاصله داشته باشد.
 

صاف ماندن گلها :

اگر دوست دارید گل هایتان صاف رشد کنند هر چند وقت یکبار گلدان را بچرخانید تا نور به کل گیاه بتابد چون گل و گیاه همیشه به سمت نور متمایل می شود و اگر همیشه به یک طرف بتابد دیگر گل صافی نخواهید داشت.

خشک کردن برگها :

اگر می خواهید برگهای زیبای خشکی داشته باشید داخل اتاق روزنامه پهن کنید و برگها را روی آن قرار دهید سپس روزنامه دیگر و پتو ضخیمی روی آن قرار دهید بعد از دو هفته می توانید برگ های خشک زیبا را جمع کنید.

منبع: کوثرنامه

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =