پاککنده های خانگی فلزات

فلزات به دلیل سختی، استحکام و دوام آن‌ها ارزشمند می‌باشند. با این‌حال، برخی فلزات زمانی‌که در معرض رطوبت هوا قرار می‌گیرند، به راحتی زنگ می‌زنند. زنگ‌ زدگی جلوه‌ای زشت و نامناسب به فلزات می‌دهد. با این‌حال، این زنگ‌زدگی برخی مواقع با کمک برخی شوینده‌های تجاری و خانگی به راحتی از بین می‌رود.

زمانی که فلز با اکسیژن در حضور رطوبت یا آب واکنش می‌دهد، پدیده‌ای به نام زنگ ‌زدگی ایجاد می‌گردد. این عمل می‌تواند ظاهر فلزات را نامناسب سازد. درست است که شما می‌توانید با خرید وسایل جدید و جایگزین کردن آن‌ها با وسایل قدیمی از شر وسایل زنگ ‌زده رهایی یابید، اما این کار ممکن است مقرون به صرفه نباشد.
 
بنابراین، شما باید بتوانید این زنگ ‌زدگی را از روی فلزات از بین ببرید و برای این کار می‌توانید از محصولات تجاری یا برخی اقلام خانگی جهت حذف موثر و کامل زنگ ‌زدگی فلزات استفاده کنید. پاک کننده‌های تجاری بدون شک در انجام این کار موثر هستند، اما اکثر این پاک کننده‌ها حاوی برخی مواد سمی می‌باشند. بنابراین، آن‌ها باید در یک اتاق با تهویه مناسب به کار گرفته شوند. در هنگام استفاده از چنین موادی باید از دستکش‌های مناسب استفاده کرده و دستورالعمل‌های ذکر شده در برچسپ موجود بر روی محصول را به خوبی مطالعه و اجراء کنید.

 

حذف زنگ‌زدگی فلزات

کلیدی‌ترین روش به منظور حذف زنگ‌ زدگی، اقدام سریع در این زمینه می‌باشد. بنابراین، درست همان لحظه‌ای که شما زنگ زدگی را بر روی ظروف فلزی خود مشاهده کردید، باید با استفاده از مواد ذکر شده در زیر سعی در حذف این زنگ‌ زدگی کنید.
 

سرکه سفید

سرکه یک حذف کننده‌ی عالی زنگ‌زدگی به ویژه برای اقلامی مانند جواهرات فلزی، سکه‌ها و وسایل نقره‌ای می‌باشد. اقلام کوچک فلزی را می‌توان در سرکه غوطه‌ور ساخت و سپس آن‌ها را با آب شستشو داد. پس از شستشو وسایل فلزی را با یک پارچه نرم به خوبی خشک کنید. جهت تمیز کردن اقلام فلزی بزرگ، سرکه را می‌توان به طور مستقیم بر روی این وسایل ریخت و یا این‌که از آغشته کردن تکه‌ای از پارچه به سرکه برای تمیز کردن این وسایل استفاده کرد. اجازه دهید این وسایل برای مدتی در سرکه بماند تا زنگ زدگی به طور کامل در سرکه حل گردد. سپس سرکه را از سطح فلز بشوئید و آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید.
 

جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از پاک کننده‌های عالی زنگ‌زدگی می‌باشد. آب و جوش شیرین را به منظور تهیه‌ی یک خمیر ضخیم ترکیب کنید و این خمیر را بر روی نواحی زنگ زده قرار دهید. اجازه دهید برای مدتی خمیر کامل به نقاط زنگ زده بچسبد، بررسی کنید هر زمان که نواحی زنگ زده شل شد، خمیر را از سطح فلز جدا کنید.
 

هیدروژن پراکسید

به منظور حذف زنگ ‌زدگی با هیدروژن پراکسید، مقدار کمی از این ترکیب را بر روی سطح نقاط زنگ زده بریزید و اجازه دهید برای چند دقیقه به همین حالت باقی بماند. سپس، نواحی زنگ زده را با یک برس فولادی تمیز کنید. هیدروزن پراکسید می‌تواند با براکس نیز برای تمیز کردن زنگ زدگی فلزات ترکیب شود.
 

نمک و عصاره لیمو

میوه‌های مرکبات مانند لیمو و پرتقال نیز می‌تواند برای حذف زنگ‌ زدگی استفاده شود. این میوه‌ها حاوی سیتریک اسید بوده که می‌تواند به طور کاملا موثری زنگ‌ زدگی فلزات و همچنین لکه‌های زنگ ‌زده روی سطح لباس‌ها را از بین ببرد. 

برای حذف زنگ زدگی از سطح فلزات، مقداری نمک را بر روی نواحی زنگ ‌زده بپاشید و سپس عصاره لیمو به کار ببرید. اجازه دهید حدود 2 تا 3 ساعت به همین حال باقی مانده و سپس سطح نواحی زنگ زده را با آب بشوئید.
 

سیب زمینی و صابون

یک سیب زمینی را به دو نیم برش بزنید و این تکه برش داده شده را در صابون قرار دهید. اکنون، این سیب زمینی را بر روی نواحی زنگ زده قرار داده و برای مدتی به همین حالت نگه دارید. سپس، سطح فلز را با سیب زمینی مالش دهید. جهت تکمیل کار، لایه بالایی سیب زمینی مورد استفاده را برش داده، مجدداً سیب زمینی را در صابون غوطه ور ساخته و کل فرایند را دو باره تکرار کنید.
 

نوشابه گاز دار (کولا)

توصیه می‌شود که از نوشیدنی‌های گاز دار تجاری مانند کولا برای از بین بردن زنگ ‌زدگی فلزات استفاده شود. برخی از کولاها و نوشیدنی‌های گاز دار حاوی سیتریک اسید هستند که می‌توانند به راحتی زنگ‌ زدگی‌ها را از بین ببرند. بنابراین، شما می‌توانید کولا را بر روی یک تکه از لباس ریخته و آن را بر روی نواحی فلزی زنگ زده بمالید.
 

ابزار ساینده

شما می‌توانید جهت از بین بردن زنگ‌زدگی سطح فلزات از کاغذهای سمباده، قلم مو یا برس‌های فولای استفاده کنید. یک چرخ سنباده الکتریکی نیز می‌تواند به منظور حذف زنگ‌ زدگی از وسایل بزرگ فلزی استفاده شود. با این‌حال، کاغذ سمباده می‌تواند بر روی سطح فلزات خش ایجاد کند.
 

پاک کننده‌های تجاری زنگ زدگی

پاک کننده‌های تجاری معمولا در بطری‌های اسپری قرار داشته و حاوی مواد شیمیایی قوی مانند اسید فسفریک یا اسید اگزالیک بوده که می‌تواند زنگ ‌زدگی را در خود حل کند. اسید فسفریک می‌تواند زنگ‌ها را به یک ترکیب آب – محلول فسفات تبدیل کند که این محلول زنگ زدگی را به راحتی از بین می‌برد. اما این اسید بسیار سمی بوده و به همین دلیل باید در هنگام حمل پاک کننده‌های تجاری زنگ ‌زدگی دقت زیادی به کار برد. بنابراین، هنگام استفاده از چنین محصولاتی، از دستکش، عینک ایمنی و ماسک استفاده کنید.
 

جلوگیری از زنگ ‌زدگی

همیشه بهتر است اقداماتی را به منظور پیشگیری از زنگ ‌زدگی وسایل فلزی انجام دهید. به منظور جلوگیری از زنگ ‌زدگی فلزات، آن ها را در مکان خشک و خنک نگهداری کنید. در صورت تماس آن‌ها با رطوبت و آب، آن‌ها را به خوبی خشک کنید.
جهت جلوگیری از تشکیل زنگ از یک پوشش محافظ بر روی سطح فلز استفاده کنید. بنابراین، قبل از انجام این کار از یک بتون ضدخوردگی استفاده کنید. می‌توانید در صورتی‌که سطح فلز صاف است، از یک پرایمر اسپری استفاده کنید. برای ظروفی با سطح خشن، بهتر است از یک پرایمر پر کننده استفاده کنید.
 
بعد از کاربرد پرایمر مناسب، سطح فلز را با رنگ پوشش دهید و سپس روی آن را با یک پوشش تمیز بپوشانید. رنگ و پرایمر می‌تواند یک پوشش محافظ را ارائه دهد و به دور ساختن فلز از رطوبت کمک کند.
 
حذف زنگ برخی مواقع به ویژه در صورتی‌که شما اجازه دهید زنگ به مدت طولانی بر روی سطح فلز بماند، می‌تواند مشکل باشد. بنابراین، مهم‌ترین نکته جهت تمیز کردن وسایل زنگ زده، اقدام در مراحل اولیه زنگ زدگی می‌باشد. هر چه زودتر اقدام به این کار کنید، فرایند ساده‌تر خواهد بود و به نتیجه مناسب‌تری دست پیدا خواهید کرد.

منبع: کوثرنامه

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =