کد خبر: 6112
سرویس: جوابیه
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
جوابیه

آمارها نشان می‌دهند در حوزۀ پرداخت مستمری و مقرری از سال 92 تاکنون همۀ پرداختی‌ها در فواصل زمانی منظم صورت گرفته است و همۀ آن‌ها با افزایش چشمگیر همراه بوده‌ است.

صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در پی مطالبی که با عنوان «وزیر نفت بازنشستگان صنعت نفت را فراموش کرده است/ زنگنه جیره و خواروبار بازنشستگان نفت را قطع کرد!» که در سایت نود اقتصادی منتشر شد، توضیحاتی ارائه داد.

این توضیحات به شرح زیر است:

در خصوص اظهارات دو تن از بازنشستگان عضو کانون‌های بازنشستگان ماهشهر و اصفهان در گفتگو با یکی از رسانه‌ها، موارد زیر ارائه می‌شود.

1- هیچ یک از رؤسا و دست‌اندرکاران کانون‌های بازنشستگی در هیچ سطح سازمانی در صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، سمت اجرایی ندارند.

2- صندوق‌ها بدون آنکه تکلیف قانونی در خصوص تأمین هزینه‌های کانون‌های بازنشستگی داشته باشد هزینه‌های جزئی و کلی آن‌ها را تأمین می‌کند؛ در چنین شرایطی بعضی افراد که از مدیریت امور کانون‌ها عاجز هستند در خصوص برنامه‌های کلان در حوزۀ بازنشستگان یا بهداشت و درمان یا حتی شاغلان صنعت نفت یا مدیریت شرکت ملی نفت ایران بدون ذکر آمار و ارقام صحیح و اطلاع از قوانین و مقررات جدید و تنها بر اساس شنیده‌های دهه‌های پیش، تفسیر و تحلیل و نتیجه‌گیری می‌کنند و در تلاش‌اند به هر طریق ممکن خود را در عرصۀ رسانه‌ای حتی گروه‌های کوچک تلگرامی مطرح کنند! این در حالی است که واقعیت مربوط به بهبود مبالغ مستمری، درمان و حوزۀ رفاهی بازنشستگان حقیقت دیگری را نشان می‌دهد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

3- میانگین و کف مبالغ مستمری‌بگیران صنعت نفت از سال 92 تاکنون در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور رشد چند برابری را تجربه کرده است؛ بنابراین، در مقایسه‌ ساده با سایر مجموعه‌های مشابه به‌خوبی مشخص است روند بهبود مبالغ مستمری بازنشستگان نفت از مقیاس و وزن مطلوبی برخوردار است.

4-  افزون بر پرداخت منظم مستمری و مقرری با میانگین مناسب طی 7 سال گذشته، سالانه مبالغی به‌عنوان حق معیشت به بازنشستگان پرداخت شده است که این رقم در سال 99 به شش برابر سال 94 رسیده است. کمک‌های غیر نقدی و رفاهی صندوق نفت همانند سایر مجموعه‌های مشابه و در چارچوب قوانین کشور به‌مراتب بیشتر از سایرین است. این کمک‌ها در پنج نوبت و در قالب حق معیشت، پول ورزش، سرانۀ غذای باشگاهی، المپیادهای ورزشی و هزینه‌های تورهای گردشگری و گردهمایی‌ها که در اختیار کانون‌ها قرار می‌گیرد، پرداخت می‌شود. که البته در سال جاری و به دلیل شیوع کرونا این مبالغ باید بصورت سرانه به کارت عزیزان واریز شود.

آمارها نشان می‌دهند در حوزۀ پرداخت مستمری و مقرری از سال 92 تاکنون همۀ پرداختی‌ها به کوری چشم بدخواهان در فواصل زمانی منظم صورت گرفته است و همۀ آن‌ها با افزایش چشمگیر همراه بوده‌اند.

در حوزه درمان:

5- در سال 92، علاوه بر مراکز سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، 171 مرکز طرف قرارداد برای ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان وجود داشت؛ این تعداد هم‌اکنون به بیش از 900 مرکز طرف قرارداد برای درمان بازنشستگان سراسر کشور افزایش یافته است.

6- هزینه‌های دارو و درمان بازنشستگان طبق آخرین تعرفه موجود در کشور و فهرست دارویی سازمان بهداشت و درمان بدون توقف، در هفت سال گذشته پرداخت شده است و این نوع پرداخت ادامه خواهد یافت. بدیهی و منطقی است قوانین کشور مانند استفاده از داروهای تولید داخل در این بخش نیز جاری و ساری است.

7- برخی پرداخت 10 درصد فرانشیز را اشتباه تفسیر می‌کنند و با این سخن که درمان باید رایگان باشد توسعۀ خدمات درمانی سال‌ها اخیر را زیر سؤال می‌برند. از این رو، تصریح می‌شود هم اکنون نیز درمان برای بازنشستگان در مراکز سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و مراکز دولتی مانند گذشته رایگان است اما برای دسترسی بیشتر و بهتر و افزایش رفاه و قدرت انتخاب فرد، صندوق‌ها افزون بر خدمات سازمان بهداشت و درمان و مراکز دولتی که خریداری می‌کند، با مراکز خصوصی باکیفیت، قرارداد همکاری منعقد کرده است تا افزون بر سازمان بهداشت و درمان، مراکز طرف قرارداد خصوصی و عمومی غیر دولتی نیز به بازنشستگان خدمات ارائه کنند؛ لذا در صورت استفاده فرد از این مراکز، 10 درصد فرانشیز پرداخت می کند و 90 درصد مبلغ باقیمانده از طریق صندوق‌ها پرداخت می‌شود. در موارد بستری، 10 درصد فرانشیز نیز به‌صورت اقساط از مستمری کسر می‌شود. همین امر موجب شده است تا انتخاب‌های هر بازنشسته برای تعیین محل درمان به‌شدت افزایش یابد. ضمن آنکه مبلغ درمان در صنعت نفت بدون سقف است. ویژگی که کمتر مجموعه‌ای از آن برخوردار است. هم اکنون  حدود نیمی از جمعیت بازنشستگان از مراکز بهداشت و درمان نفت (صد در صد رایگان) و بقیه داوطلبانه از سایر مراکز استفاده می کنند.

لذا سخن از کاهش سطح خدمات درمان برای بازنشستگان بیهوده و کذب است. آمار و ارقام تعداد مراکز جدید، تعداد نسخ پذیریش شده و سرانۀ درمان حاکی از توسعۀ خدمات درمانی به بازنشستگان است. در همین زمینه، سال گذشته پژوهشی که از سوی مراکز معتبر دانشگاهی دربارۀ وضعیت درمان صورت گرفت، نشان داد میانگین رضایت بازنشستگان صنعت نفت از انواع خدمات بیمه‌ای و درمانی صندوق بسیار مطلوب است.

در حوزۀ رفاه:

8-  برخی افراد بدون اطلاع از قوانین و مقررات در خصوص باشگاه‌ها و تکلیف دستگاه‌های ذی‌صلاح مبنی بر خودگردان بودن آن‌ها، فقط از باشگاه سخن می‌گویند اما واقعیت ماجرا این است که صندوق ضمن رعایت هوشمندانه قوانین، سبد حوزۀ رفاهی و باشگاهی برای بازنشستگان نفت را به طرق دیگر متنوع کرده است و سال‌هاست خدمات جدیدی به حساب کارفرما از محل بودجۀ فرهنگی و گردشگری ارائه می‌شود؛ از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده می‌توان به وام و یارانۀ سفر و تورهای گردشگری اشاره کرد؛ با وجود محدودیت‌های سال‌های اخیر که با هدف صرفه‌جویی در حوزۀ شاغلان ایجاد شد ورزش و گردشگری بازنشستگان طبق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده انجام شد. از این رو، فقط در 3 سال گذشته نزدیک به یک هزار تور گردشگری یک یا چندروزه و بیش از 12 المپیاد سراسری ورزشی در بخش‌های آقایان، خانم‌ها و فرزندان برگزار شده است. همچنین با هدف برخورداری یکسان همۀ بازنشستگان نفت از مبالغ سرانۀ غذای باشگاهی، هر ماه این سرانه به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود. همچنین برای اولین بار هزینۀ لباس ورزشی نیز پرداخت شد. پرداخت‌های اعتباری مربوط به شارژ کارت ورزش هر شش ماه یک‌بار انجام می‌شود تا بازنشستگان علاقه‌مند بتوانند از بیش از 500 مرکز ورزشی طرف قرارداد استفاده کنند. البته اجرای این برنامه‌ها بعد از همه‌گیری بیماری کرونا با محدودیت‌هایی همراه شده است.

9-  در خصوص اساسنامه نیز رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری و چارچوبی که قانون مشخص و تکلیف کرده بود مورد اجرا قرار گرفت و با گذشت حدود یک سال از تصویب و ابلاغ اساسنامه از سوی دولت، هیچ‌گونه ایراد و اشکالی از طرف «هیئت تطبیق مصوبات دولت» با قوانین اعلام نشده است.

10- هم اکنون که به اصرار وزیر محترم و با اقدامات مؤثر هیأت رئیسه و همکاران صندوق و شرکت سرمایه گذاری اهداف در آستانه افزایش مناسب مستمری بویژه برای بازنشستگان و بازماندگان با مستمری ماهانه کمتر از میانگین هستیم، به نظر می رسد اقدامات گل آلود کردن آب فقط برای سرکوب همکاران بازنشسته کم درآمد صندوق است.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =