کد خبر: 6086
سرویس: علم و دانش
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
درخت

بعضی از درخت‎ها عمری بیشتر از هزار سال دارند، در دور‎ه‌های مختلفی زیسته و حوادث عجیبی را تجربه کرده‎اند؛ مثلا دوران شیوع بیماری‎های خاص مثل طاعون و وبا و کرونا را دیده و در زمان حکومت‏‌های مختلف و جنگ‏‌های جهانی زنده بوده‎اند. از دل توفان‎ها و سیل‎های فراوان جان سالم به‌در برده‎اند و حالا در شهر و محل سکونت بعضی از ما همچنان پابرجا هستند.

به همین دلیل بعضی از دانشمندان می‎گویند که ممکن است این درخت‎ها که توان زنده ماندن در چندین هزارسال را داشته‎اند، بتوانند جاودانه شوند و هرگز نمیرند! این‌که یک درخت بتواند با همه آفت‎ها و بیماری‎های گیاهی، باد و بوران، سرما و گرما و مردم زبان‌نفهمی که رویش یادگاری می‎نویسند و شاخه‎هایش را می‎شکنند باز هم دوام بیاورد و نمیرد، به‌نظر محققان خیلی عجیب است. درخت، نمونه‎ای از موفق‌ترین ارگانیسم‎های زنده است که ازنظر بعضی پژوهشگران می‎تواند مرگ را تجربه نکند. از آن‌جایی که این موضوع حسابی ذهن دانشمندان را درگیر کرده‌بود، چندین‌سال درباره‌اش تحقیق کردند. گروهی از آن‌ها در دانشگاه بارسلونا به درختی برخوردند که بیش از هزارسال عمر می‎کرد و هیچ علامتی از مرگ یا پیری نشان نمی‎داد؛ این درخت «جینکو» نام داشت و در کشورهای مختلف دنیا دیده می‎شد.
 یکی از نتایج جالب این بود که درخت‎هایی با عمر طولانی برای جوان ماندن از ترفندهای جالبی استفاده می‎کنند. مثلا این‌که می‎توانند بخش‎هایی را که از دست داده‌اند، دوباره ترمیم کنند یا در بسیاری از آن‎ها گرچه 95درصد تنه‎شان کاملا مرده اما بافت‎های درونی‎شان هنوز سالم بود. این عوامل باعث می‎شود که بعضی از درختان پیر نسبت به درختان جوان شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته‌باشند. با این‌حال ممکن است فرایندهای طبیعی که درون درخت‎ها رخ می‎دهد، خودش باعث مرگ طبیعی آن‌ها بشود اما چنین مواردی واقعا کمیاب هستند. با این‌همه به‌نظر می‎رسد که زمان درنهایت همه ما را ازبین می‎برد و حتی کهن سال‎ترین درخت‎ها هم محدودیت‎هایی زیست‌شناختی دارند.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =