کد خبر: 6042
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کرونا

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کرونا تنها چند ماه پس از بهبودی مصونیت خود در برابر این ویروس را از دست می‌دهند و احتمال ابتلای مجدد آن‌ها وجود دارد.

این تحقیق که در انگلستان انجام شده، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد افراد تا دو هفته پس از بروز علائم اولیه کرونا، آنتی بادی لازم برای مقاومت در برابر ابتلا مجدد به آن را تولید می‌کنند، البته این میزان تنها پس از ۳ ماه به ۱۷ درصد کاهش پیدا می‌کند.

به اعتقاد متخصصان، یافته اخیر بار دیگر نشان می‌دهد که مصونیت جمعی راه حل مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا نیست. این اولین باری نیست که چنین ایده‌ای زیر سوال می‌رود و در گذشته نیز تحقیق دیگری در اسپانیا نشان داده بود که افراد کمی به این بیماری مبتلا شده‌اند و نمی‌توان به ایمنی جمعی امید داشت. پژوهش دیگری نیز نشان داده بود که مصونیت در برابر کرونا مدت زمان زیادی باقی نمی‌ماند.

تحقیق جدید علاوه بر این موضوع، می‌تواند پیامدهایی برای اثربخشی واکسن‌های در حال توسعه نیز داشته باشد. یکی از محققان اعلام کرده که مردم می‌توانند دوباره به این ویروس مبتلا شوند و مصونیت آن‌ها در برابر این بیماری چندان دوام نمی‌آورد.

در حالی که هنوز این تحقیق به چاپ نرسیده، پژوهش دیگری در دانشگاه پزشکی «Chongqing» چین نیز به چنین نتایجی دست پیدا کرده. در این تحقیق که ۳۷ بیمار بدون نشانه و ۳۷ بیمار با نشانه حضور داشتند، مشخص شد که میزان آنتی بادی «IgG» در بدن نزدیک به ۹۰ درصد آن‌ها پس از دو تا سه ماه کاهش شدیدی داشته است.

در حال حاضر دانشمندان و شرکت‌های زیادی در حال کار روی واکسن کرونا هستند و برخی از آن‌ها وارد فاز سوم آزمایش بالینی شده‌اند. هنوز به صورت دقیق مشخص نشده که چه میزان از مصونیت می‌تواند مانع از ابتلای مجدد به کرونا شود. پروفسور «رابین شاتوک»، سرپرست تیم واکسن «امپریال کالج لندن» در این زمینه اعلام کرده: «اگر برای مقاومت در برابر ابتلای مجدد به مقدار کمی مصونیت نیاز داشته باشیم، احتمالا اکثر واکسن‌های در حال توسعه کارایی خواهند داشت اما اگر مصونیت بالایی موردنیاز باشد، تعدادی از آن‌ها بدون استفاده خواهند بود.»

احتمالا تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت می‌گیرد و نتایج آن‌ها مشخص می‌کند که تا چه اندازه امکان ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =