کد خبر: 5989
سرویس: علم و دانش
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
قدیمی

تیم تحقیقاتی مایکروسافت اخیرا موفق به توسعه یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی شده که از طریق یادگیری عمیق تصاویر قدیمی را ترمیم می‌کند.

بر اساس گزارشی که MSPoweruser از سوی مایکروسافت منتشر کرده، روش‌های ترمیم مرسوم که توسط یادگیری با نظارت انجام می‌شود، به علت پیچیده بودن تخریب عکس‌های واقعی و همچنین فاصله میان تصاویر مصنوعی و عکس‌های قدیمی، شکست شبکه در بازتولید آن‌ها را در پی دارد.

تکنیک جدید مایکروسافت یک شبکه ترجمه با دامنه سه‌گانه را ارائه می‌دهد که از تصاویر واقعی و دو تصویر مصنوعی استفاده می‌کند. در این الگوریتم دو خودرمزگذار متغیر (VAEs) برای تبدیل عکس‌های قدیمی و عکس‌های سالم به دو فضای پنهان آموزش دیده‌اند. ترجمه میان این دو فضای پنهان به وسیله جفت اطلاعات مصنوعی انجام می‌شود.

این ترجمه به خوبی می‌تواند تصاویر را تعمیم دهد چرا که فاصله دامنه توسط فضای پنهانی کامپکت پوشش داده می‌شود. برای برطرف کردن چندین تخریب که درون یک عکس قدیمی ایجاد شده، تیم مایکروسافت یک شاخه برای هدف قرار دادن تخریب‌های ساختاری مانند خط و خش و لکه‌های گرد و غبار و همچنین شاخه دیگری برای نقص‌های بدون ساختار مانند نویز و تار بودن تصاویر توسعه داده است.

این دو شاخه درون فضای پنهان بهم متصل می‌شوند که نتیجه آن، افزایش توانایی الگوریتم در بازسازی تصاویر قدیمی با چندین نقص خواهد بود. روش پیشنهادی این تیم از روش‌های هنری در زمینه کیفیت بصری برای ترمیم عکس‌های قدیمی عملکرد بهتری دارد. در حال حاضر مایکروسافت یک سایت دمو برای این الگوریتم ایجاد نکرده و نمی‌توان آن را امتحان کرد.

در سال‌های اخیر هوش مصنوعی پیشرفت زیادی داشته و شاهد استفاده از آن در بخش‌های مختلفی هستیم. چند هفته پیش محققان موفق به توسعه هوش مصنوعی شدند که امکان ارتقای ۶۴ برابری کیفیت تصاویر را فراهم می‌کند و می‌توان از آن در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و حتی نجوم استفاده کرد.

منبع: دیجیاتو

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =