کد خبر: 5974
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
غذا

تابستان و تعطیلات طولانی مدت آن برای بسیاری از مردم با گذراندن اوقات فراغت در خارج از خانه، رفتن به ساحل و استخر و غذا خوردن در رستوران‌ها و فضاهای باز همراه است.

مسمومیت غذایی وضعیتی است که با خوردن غذای آلوده ایجاد می‌شود. میکروارگانیسم های عفونی شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها و سموم آن‌ها شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده مسمومیت غذایی هستند. در واقع هوای گرم تابستان باعث تکثیر باکتری‌هایی از قبیل اشرشیا کولی و یا استافیلوکوک‌ها در بسیاری از مواد غذایی می‌شود و مسمومیت غذایی را بدنبال دارد. از این رو اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از این وضعیت خطرناک در تابستان باید دنبال شود؛ چه در خارج از خانه و چه داخل آن.

البته به یاد داشته باشید که میکروارگانیسم‌ها تنها عوامل ایجاد مسمومیت‌های غذایی نیستند. عفونت‌های سالمونلا، وبا، هلیکوباکتر پیلوری و یا سموم موجود در غذاهای دریایی نیز موجب مسمومیت غذایی می‌شوند. پخت ناکافی غذا و یا نگه داشتن غذای پخته شده در شرایط نادرست و غیر بهداشتی از عوامل دیگر ابتلا به مسمومیت غذایی است.

علائم مسمومیت غذایی ۲ تا ۸ ساعت پس از خوردن غذا یا نوشیدنی آلوده خود را نشان می‌دهند. این علائم عبارتند از اسهال، تهوع، استفراغ، گرفتگی و درد شکم، لرز و تب، ضعف و سردرد.

نکات مفید برای جلوگیری از مسمومیت غذایی در خانه

قبل از شروع آشپزی، دست‌های خود را کاملا بشویید. همین کار را با ظروف آشپزخانه که می‌خواهید استفاده کنید، انجام دهید.

غذاهایی که امکان فاسد شدن دارند، تا زمانی که مصرف نشده‌اند باید در یخچال و فریزر نگهداری شوند.

اطمینان حاصل کنید که غذا به خوبی پخته شده است.

تخم‌مرغ: بهتر است نوعی از تخم‌مرغ را بخرید که تاریخ تولید و انقضا روی آن درج شده باشد. هرگز تخم‌مرغ را نشویید. بعد از خرید، این ماده غذایی را بالافاصله داخل یخچال نگه دارید.

ماهی: همیشه آنها را تازه خریداری کنید. توجه کنید که ماهی را بیش از دو روز در یخچال نگه ندارید.

گوشت: هنگام خرید گوشت مطمئن شوید که تازه است. (فراموش نکنید که گوشت تازه، قرمز و چربی آن سفید است، از گوشت قهوه‌ای با چربی زرد استفاده نکنید زیرا تازه نیست). گوشت را حداقل 36 ساعت پس از خرید مصرف کنید.

میوه‌ها و سبزیجات: قبل از مصرف آنها را بشویید. اگر قصد ندارید آنها را در حال حاضر بخورید، بیش از یک هفته، میوه و سبزی را داخل یخچال نگذارید. میوه‌ها را در تابستان همیشه پوست بکنید.

محصولات لبنی: پس از خرید، بلافاصله آنها را در یخچال قرار دهید.

اقدامات احتیاطی در خارج از خانه

از خوردن غذاهایی مانند تخم‌مرغ و یا سس مایونز در خارج از خانه اجتناب کنید.

غذاهای دریایی و ماهی: همیشه مطمئن شوید که آنها تازه و به خوبی پخته شده‌اند.

ساندویچ: از مصرف ساندویچ با سس یا غذاهای دریایی در بیرون از خانه اجتناب کنید.

سالاد: بهتر است حاوی تخم‌مرغ، سس یا غذاهای دریایی نباشد.

آب: بهتر است که آب بطری باشد. آب یک بطری را به طور مشترک با کسی استفاده نکنید.

نکات غذا خوردن در کنار ساحل یا استخر

مواد غذایی که به راحتی خراب می‌شود، مانند تخم‌مرغ، ماهی یا سالاد را به همراه خود نبرید.

در طول زمان دور از خانه از یک کولر قابل حمل یا بسته یخ برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید.

مراقب برخی غذاهای خاص باشید

اگرچه مسمومیت غذایی با خوردن هر گونه ماده غذایی ممکن است بروز کند، اما برخی از مواد غذایی خاص امکان ابتلا به این وضعیت را در فصل تابستان بیشتر می‌کنند:

تخم‌مرغ: هنگام مصرف این ماده غذایی باید شدیدا احتیاط کنید تا زرده یا سفیده آن با پوست آلوده تخم‌مرغ تماس نداشته باشند. پوست تخم‌مرغ می‌تواند با مدفوغ مرغ آلوده باشد. سالمونلا یک نوع باکتری است که در مدفوع بسیاری از حیوانات یافت می‌شود. یکی از این اشتباه‌های رایج شستن مرغ خام است؛ با انجام این کار نه تنها مرغ تمیز بلکه آلوده‌تر نیز می‌شود زیرا شما با شستن آن باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در سطح آن را پراکنده و پخش می‌کنید. سس‌های حاوی تخم‌مرغ را همیشه در یخچال نگه دارید.

مرغ: بسیار مهم است که گوشت مرغ را با درجه حرارت بالا و به خوبی طبخ کنید. از مصرف مرغ نیمه خامه به شدت اجتناب کنید.

ماهی و غذاهای دریایی: این نوع از گوشت نیز باید مانند گوشت مرغ به خوبی طبخ شود. از خوردن ماهی نیمه خام یا خام به شدت پرهیز کنید.

سبزیجات: از آنجا که با زمین و یا حتی کود آلوده در تماس هستند، بهتر است قبل از تماس با دست، آنها را کاملا بشویید و ضد عفونی کنید.

منبع: Thelivingnature

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =