کد خبر: 5862
سرویس: کتاب
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
کتاب دکتر محمد سلیمانی جمارانی

کتاب «سوخت‌های زیستی» به قلم دکتر محمد سلیمانی جمارانی که از بازنشستگان صنعت نفت هستند به رشته تحریر درآمد. وی یک جلد از این اثر ارزشمند را به کتابخانه روابط عمومی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اهدا کرد.

براین اساس، دکتر محمد سلیمانی جمارانی از پیشکسوتان صنعت نفت، کتابی در زمینه مبانی تولید و مصرف سوخت ها که چاپ اول آن در فروردین ماه ۹۹ از انتشارات سیمای دانش چاپ شده بود را به کتابخانه روابط عمومی صندوق ها اهدا کرد.

در مقدمه کتاب می خوانیم:

    «با توجه به محدود بودن ذخایر سوخت های فسیلی و تأثیرگذاری آن ها بر محیط زیست (برای مثال ۶۰ درصد سوخت خودروها به آلاینده ها تبدیل می شوند) پژوهشگران در پی یافتن جایگزین مناسب برای سوخت و فناوری پیشرانش (سوخت های زیستی، هیدروژن، خودروهای برقی، پیل سوختی خودروهای هیبریدی و فناوری خورشیدی) می باشند. به عنوان جایگزین مناسب در کوتاه مدت گاز طبیعی در جایگاه والاتری قرار می گیرد. گاز طبیعی به عنوان سوخت به طور مستقیم و یا به صورت فشرده و یا مایع کاربرد دارد. همچنین از گاز طبیعی می توان برای سنتز سوخت مایع مانند مخلوط هیدروکرین ها (بنزین سنتزی) و یا تهیه متانول استفاده کرد، ازجمله جایگزین های سوخت های فسیلی می توان از سوخت های زیستی (بیوفیول) نام برد. سوخت های زیستی از مواد اولیه تجدیدپذیر یعنی زیست توده (بیومس) تهیه می شوند. زیست توده شامل مواد تجدیدپذیر مانند روغن گیاهی، غلات، چغندر قند، نیشکر و یا چوب و ضایعات آن و ضایعات حیوانی است.»

لذت خوانش متن:

   «استفاده از زیست توده به وسیله انسان تقریباً به قدمت تاریخ بشری می رسد. از زمان کشف آتش، از شاخ و برگ ها و چوب مشتعل یعنی «زیست انرژی» برای گرم کردن، ایجاد روشنایی و پختن استفاده می شد. زیست انرژی در واقع انرژی بدست آمده از زیست توده است. گیاهان به عنوان ذخیره ساز کربن، دی اکسید کربن را از هوا می گیرند و به صورت کربن ذخیره می نمایند. در این فرآیند بخشی از نور خورشید که به جو زمین می رسد در اثر فتوسنتز در گیاه جذب و ذخیره می شود. با سوزاندن چوب یا بخش های دیگر گیاه علاوه بر انرژی، قسمت اعظم کربن ذخیره شده به صورت دی اکسید کربن آزاد و بخشی نیز در خاکستر می ماند. میزان انرژی که سالیانه در اثر فتوسنتز ذخیره سازی می شود چندین برابر کل انرژی مورد نیاز بشر است. ذخایر انرژی زیست توده ها در درختان برابر ذخایر سوخت های فسیلی قابل استخراج و تأیید شده می باشد. مطالعات سازمان جهانی خواربار (FAO) حاکی از آن است که زیست توده می تواند تا سه برابر انرژی مورد نیاز دنیا را تأمین نماید و بیواتانول حاصل از زیست توده می تواند به تنهایی برابر ۳/۱ میلیارد تن معادل نفت خام در سال تولید شود.»

برچسب‌ها

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =