کد خبر: 5773
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
بهزاد راستی

هفته‌ای سه صعود شاید برای هرکسی عجیب باشد، حتی آنها که ورزشکار حرفه‌ای هستند. اما بهزاد راستی همکار بازنشسته صنعت نفت کسی است که  برای خود این برنامه را تنظیم کرده و به آن پایبند است.

سال ۱۳۹۰ ورزش را با پیاده‌روی آغاز کرد. رفته رفته قدم‌های بزرگ‌تری برداشت و در نهایت به کوهنوردی علاقه‌مند شد. در دوران خدمت هم به ورزش‌های گروهی می‌پرداخت اما با بازنشستگی و جدا شدن از جمع همکاران ورزش کوهنوردی را برگزید. او در این سال‌ها همه دوره‌های مقدماتی و پیشرفته مربوط به کوهنوردی مثل بهمن‌شناسی، سنگ، یخ و برف و امداد و نجات را پشت سر گذاشته است. او یکه‌تازی است که اغلب اوقات تنها صعود می‌کند و در این رفتن‌های تک‌نفره فرصت اندیشیدن و خلوت کردن با خود را غنیمت می‌شمارد.

می‌گوید: بهتر است که در کوه تنها نباشیم اما اگر راه را بشناسید و قله صخره‌ای و سخت نباشد و از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار باشید، صعودهای تک‌نفره هم لطف خود را دارد. خودت تصمیم‌گیرنده هستی که چه ساعتی حرکت کنی، کجا استراحت کنی و کی سفر را تمام کنی.

این همکار کوهنورد طرح سیمرغ (طرح فدراسیون کوهنوردی مبنی بر صعود به ۳۱ قله بلند کشور را در طی مدتی حدود ۸ ماه به اتمام رساند. بسیاری از قله‌های معروف جهان نظیر آرارات ترکیه، کازبک ازبکستان، آراگات در ارمنستان، شاه داغ آذربایجان، لنین قرقیزستان، آیلندپیک نپال را فتح کرده و به عنوان یکی از هیمالیانوردان استان چهارمحال و بختیاری شمرده می‌شود. عضو هیات کوهنوردی شهر بروجن است و در حال تمرین برای صعود به قله خان تنگری بلندترین نقطه در کشور قزاقستان.

این بازنشسته جوان و ورزشکار با ۲۰ سال سابقه خدمت در سال ۱۳۸۳ به افتخار بازنشستگی نائل آمده است. هدف او از ورزش تامین سلامت روحی و جسمانی‌اش بود که با همت بلندش توانسته این هدف را محقق کند. او برای برپایی گروه کوهنوردی در شهرش تلاش زیادی کرده اما به نتیجه دلخواه نرسیده است. به گفته او استان چهارمحال و بختیاری از ظرفیت بالایی برای طبیعت‌گردی برخوردار است به طوری که حدود ۱۶۰ آبشار در این منطقه وجود دارد که می‌تواند مقصدی پرجاذبه و دیدنی برای گردشگران و طبیعت‌گردان باشد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =