کد خبر: 5649
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
بازدید از کانون بازنشستگان اصفهان

خبرنگار زندگی نو در سفر به اصفهان و با حضور در محل کانون بازنشستگان صنعت نفت این شهر با رئیس و اعضای این کانون گفتگو کرد؛ رئیس کانون اصفهان از فرصت این گفتگو استفاده کرد و مسئولان صندوق را به کانون متبوعش دعوت کرد.

پاییز هزاررنگ، با خنکای هوا و زرد و نارنجی برگ‌ها آمده است. قدم زدن در خیابان چهارباغ زیر آفتاب دلنواز پاییزی همراه با خش‌خش برگ‌های زرد و خشک، حس خوشایندی ایجاد می‌کند. حسی که به‌سادگی نمی‌توان از آن دل کند اما میزبانانی مهربان در انتهای کوچه باغ زرشک منتظرمان هستند. آنجا کانون بازنشستگان صنعت نفت استان اصفهان است. کانونی با قدمتی کهن.

رییس کانون اصفهان

سال ۱۳۱۱ در اصفهان متولد شد. سال ۱۳۲۷ به صنعت نفت پیوست و فعالیتش را در دبیرخانه مرکزی مناطق نفت‌خیز آغاز کرد. پس از مدتی به پستخانه منتقل شد و چهار سال بعد خدماتش را در اداره وام و مزایای مناطق نفت‌خیز پی گرفت. پس از ۳۲ سال خدمت در آبان ماه سال ۵۹ به میل خود بازنشسته شد و به زادگاهش بازگشت.

سال‌های آغازین بازنشستگی با تدریس در مدرسه‌ای غیرانتفاعی گذشت، سپس به سازمان ماکرویو اصفهان رفت و ۱۲ سال به‌عنوان کارپرداز به خدمت پرداخت. بارونق گرفتن کانون اصفهان در سال ۱۳۷۶ در قامت یکی از اعضای هیات‌مدیره این کانون به خدمت مشغول شد و تا به امروز به‌عنوان عضوی اثرگذار در این نهاد به فعالیت مشغول است.

پیشینه کانون اصفهان

به گفته رییس کانون اصفهان، این کانون از سال ۱۳۴۰ فعالیتش را آغاز کرده است. آن سال‌ها خدمات کانون‌ها به گستردگی امروز نبود و تنها به ارسال نسخ درمانی و تحویل فیش حقوقی به بازنشستگان محدود می‌شد. بعدها این اقدامات گسترش یافت تا جایی که در برهه‌ای از زمان اموری که امروز به دست نمایندگی‌ها انجام می‌شود بر عهده کانون‌ها بود. سال ۱۳۷۶ کانون اصفهان با مجوز وزارت کشور رسمیت یافت. اعضای هیات‌مدیره این کانون عبارت بود از آقایان توانایی، فدایی، حاج‌حیدری، مشکلانی و فتح‌اله‌زاده. در طول این سال‌ها آقای توانایی، بیشترین طول مدت ریاست بر کانون را بر عهده داشته است.

منشور کانون بازنشستگان اصفهان تعامل و همکاری نزدیک با صندوق‌هاست. این کانون ضمن پیگیری حقوق بازنشستگان صنعت نفت می‌کوشد رابطی امین، مجری قوانین و یاریگر صندوق‌ها در اجرای هرچه بهتر امور باشد.

اقدامات کانون

کانون بازنشستگان اصفهان دارای ۵ دفتر در شهرضا، لنجان، فولادشهر، گلپایگان و بهارستان بوده و دو شعبه نیز در شاهین‌شهر و نجف‌آباد دارد. این کانون ۴ هزار عضو داشته و باوجود گستردگی در ارائه خدمت به اعضای خود پیشتاز است.

این کانون با تشکیل کمیته پنج‌گانه در حوزه امور فرهنگی، گردشگری، ورزشی، درمانی و مددکاری، گردش امور جاری را به شیوه‌ای سامان‌یافته و نظام‌مند مدیریت می‌کند. در بخش فرهنگی اموری همچون نگارش مقالات، یادبود مشاهیر، جشن‌های ملی و... انجام می‌پذیرد. تجهیز کانون به کتابخانه یکی از اقدامات فرهنگی شاخصی است که در بیشتر کانون‌ها مدنظر قرارگرفته است و کانون اصفهان نیز دارای کتابخانه‌ای با نزدیک به ۲۳۵۲ جلد کتاب است که اعضا می‌توانند به‌صورت رایگان از آن استفاده کنند.

به‌تازگی دو تن از اعضای کانون با اهدای ۲۰۰ جلد کتاب به این کتابخانه به غنای آن کمک کرده‌اند. همچنین سالانه با دریافت مبلغی از صندوق‌ها این گنجینه ارزشمند را پربارتر می‌کنیم.

کمیته درمان امور مربوط به نسخ و دارو را پیگیری می‌کند و گاه برحسب نیاز جلساتی با رییس بهداشت و درمان استان اصفهان برگزار می‌کند.

کمیته مددکاری موظف به شناسایی، عیادت و تهیه گزارش از وضعیت توان‌خواهان است. ناگفته نماند تاکنون با ۵۶۳ خانواده توان‌خواه ملاقات شده و مسائل آنان موردبررسی قرارگرفته است. کمیته ورزشی مسئولیت برگزاری مسابقات انتخابی برای حضور در المپیاد پیشکسوتان و فرزندان را بر عهده دارد. بد نیست اشاره‌کنم در آخرین المپیاد سراسری بازنشستگان ۷ نفر از بازنشستگان منطقه سه در گروه خانم‌ها و آقایان موفق به دریافت ۳ مدال طلا، یک نقره و ۳ برنز شده‌اند. در مسابقات فرزندان نیز دستاورد فرزندان بازنشستگان ۶ مدال طلا، ۴ نقره و ۸ برنز بوده است.

کمیته گردشگری اجرای تورهای یک‌روزه، تورهای یک‌روزه و چندروزه با یارانه ۶۰*۴۰ و تورهای خودگردان را بر عهده دارد.

همایش پیاده‌روی به مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت در اسفندماه ۹۷ با حضور ۱۲۰۰ نفر از بازنشستگان، هماهنگی و دعوت از بازنشستگان برای حضور در همایش بزرگ پیاده‌روی در تیرماه ۹۸ با همکاری منطقه ۳، امور ورزش ادارات مختلف صنعت نفت اصفهان با شرکت هزار نفر از بازنشستگان و اعضای خانواده آنان، از دیگر برنامه‌های برگزارشده از سوی این کمیته بوده است.

در بخش کوهنوردی در ۶ ماه اول سال، کانون اصفهان علاوه بر اجرای منظم برنامه کوه‌پیمایی در محدوده کوه‌های اصفهان، چهار برنامه کوه‌پیمایی ۲ تا ۴ روزه در خارج از استان برگزار کرده است. کانون اصفهان یکی از کانون‌های فعال درزمینهٔ ورزش بوده تا جایی که امکان فعالیت در رشته‌هایی همچون دارت، تنیس روی میز و شطرنج در سالنی ویژه در محل کانون مهیا شده است.

سفر به استان همدان، کرمانشاه، گیلان و بازدید از آبشار لاتون، چشمه دیمه، آبشار کوهرنگ، دشت لاله‌های واژگون، ابیانه، چشمه افوس در نزدیکی فریدون‌شهر، صعود به قله کرکس در شهرستان نطنز و جنگل ابر شاهرود ازجمله سفرهایی است که در این کانون به اجرا درآمده است.

در ماه‌های اخیر از ۳۲۰ خانواده توان‌خواه دعوت شد تا در مراسمی گرد هم آمده و ضمن پذیرایی، اوقات خوشی برای آن‌ها فراهم‌سازیم. در این مراسم متوجه شدیم یکی از دعوت‌شدگان که از شدت افسردگی از سخن گفتن خودداری می‌کرد پس از دو سال سکوت، لب به سخن گشود. این اتفاق نشان داد حضور در جمع دوستان تا چه اندازه می‌تواند در ایجاد روحیه مؤثر باشد.

یکی از اقدامات شاخص کانون اصفهان برگزاری کلاس‌های آمادگی برای دوران بازنشستگی بوده است. مخاطب این کلاس‌ها کارمندانی هستند که ۶ ماه از دوران خدمت آن‌ها باقی‌مانده است. در این کلاس‌ها تاریخچه و قوانین بازنشستگی، چالش‌های پیش رو، مباحث روانشناسی، تغذیه و... آموزش داده می‌شود تا کارکنان با بینش روشن‌تری با پدیده بازنشستگی روبه‌رو شوند.

صندوق همیاری

کانون اصفهان با تشکیل صندوق قرض‌الحسنه همیاری کوشیده است در فضایی همدلانه، راهی مطمئن و بی‌دردسر برای حل مشکلات مالی اعضای خود ایجاد کند. این صندوق از سال ۸۸ تأسیس‌شده و حدود ۴۰۰ عضو دارد. بازنشستگان عضو با پرداخت حق عضویت می‌توانند ظرف چند ماه مبلغی دریافت و ماهانه اقساط آن را پرداخت کنند. خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی در بازپرداخت اقساط ایجاد نشده و همه اعضا توانسته‌اند در نوبت خود از مزایای این صندوق استفاده کنند. رضا احمدی مسئول این کار می‌گوید: اگر اقساط این صندوق نیز مانند وام شهیدتندگویان از مبدأ از حساب بازنشستگان گیرنده وام کسر می‌شد، نیمی از حجم کار ما کاسته می‌شد و می‌توانستیم افراد بیشتری را به عضویت بپذیریم.

دغدغه‌ها

سال گذشته اقدام جالب‌توجهی از سوی صندوق‌ها انجام گرفت. به این شکل که مجوز سفر هزار بازنشسته به مشهد مقدس صادر شد. این برنامه که در قالب تورهای ۶۰*۴۰ برگزار شد در میانه راه متوقف شد و عده‌ای از این سفر بازماندند که تقاضا داریم مجدد از سر گرفته شود.

مساله دیگری که از سوی بازنشستگان بسیاری پیگیری می‌شود استفاده از خدمات باشگاه است. بازنشستگان زیادی علاقه‌مند به استفاده از این امکانات هستند اما به دلیل برخی مشکلات اداری، بازنشستگان از این خدمات محروم شده‌اند که امیدواریم با پیگیری صندوق‌ها این مشکل رفع شود.

برخورداری از مبلغ موجود در کارت‌های ورزش هم از دیگر دغدغه‌های کارکنانی است که به دلیل شرایط خاص جسمانی، ابتلا به بیماری، دوری مسافت و یا شرکت در رشته ورزشی خاص امکان استفاده از کارت ورزش را ندارند.

حضور رییس صندوق‌ها و دیدار با مدیران ارشد صندوق بازنشستگی به میزبانی کانون اصفهان، یکی از مطالبات اعضای هیات‌رییسه کانون بازنشستگان صنعت نفت اصفهان است که امیدوارند به‌زودی میسر شود.

آقای مشکلانی با تقدیم بیت شعری از شاعر شیرین‌سخن شیراز به بیان این شوق پرداخت:

دیدار یار غائب دانی چه ذوق دارد؟

ابری که در بیابان بر تشنه‌ای ببارد

برای دیدن تصاویر این بازدید اینجا کلیک کنید.  

برچسب‌ها

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =