کد خبر: 5274
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
م

سالمندی شامل تغییرات فیزیکی خواهد بود اما این به معنی ناتوانی نیست، بسیاری از چالش های فیزیکی با مراقبت از خود غلبه پذیرند.

چگونه احساس جوانی و زندگی رو به کمال داشته باشیم؟

سالم ماندن در هر سنی مهم است و این احساس فقط به خاطر اینکه شما یک یا چند موی خاکستری دارید تغییر نمیکند. همانطور که ما مسن تر میشویم تعداد فزاینده ای از تغییرات عمده زندگی را تجربه میکنیم، از جمله تغییرات شغلی و بازنشستگی، ترک کردن خانه توسط فرزندان، از دست دادن عزیزان و تغییرات فیزیکی. چگونگی برخورد با این تغییرات سالمندی کلید سالم ماندن است. این نکات میتواند به شما کمک کند تا سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنید و زندگی بهتر و رو به کمال داشته باشید.

یافتن و پیروی کردن از فرمول خودتان برای سالم ماندن

مقابله با تغییرات دشوار است، مهم نیست شما چند ساله هستید چالش خاص برای افراد بالای ۵۰ سال تعداد گستردهای از تغییرات است از جمله دور شدن فرزندان، از دست دادن پدر و مادر و دوستان و دیگر عزیزان، کاهش سلامت و حتی از دست دادن استقلال. این طبیعی است که احساس باخت را تجربه کنید اما در صورتی که احساس از دست دادن با موارد مثبت و متعادل کننده ترکیب شود همانطور که سنتان بالا میرود برای سالم ماندن یک فرمول دارید.

سالمندی سالم به این معنا است که به طور مستمر خود را بازسازی کنید، همانطور که از سنین بحرانی ۶۰، ۷۰، ۸۰ و فراتر از آن عبور میکنید باید چیزهای جدیدی که از آن لذت میبرید را پیدا کنید، یادگیری برای انطباق با تغییر، اقدامات فیزیکی و اجتماعی، ارتباط با عزیزان و جامعه اما متاسفانه برای بسیاری از افراد، سالمندی ترس و اضطراب به ارمغان میاورد. چگونه میتوانم در این دوران از خود مراقبت کنم؟ اگر همسرم را از دست بدهم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وقتی پیر شوم چه بر سر مغزم میاید؟ با این حال، بسیاری از این ترس ها از باور های اشتباهی که در مورد سالخوردگی وجود دارد نشات میگیرد.

واقعیت هایی در مورد سالمندی سالم

باور غلط: سالمندی به معنای کاهش سلامت و ناتوانی.

حقیقت: بیماری هایی وجود دارد که با کهولت سن شایع تر میشود. با این حال سالمندی به این معنی نیست که سلامت شما کم میشود و یا به صندلی چرخدار وابسته میشوید اقدامات پیشگیرانه مانند تغذیه سالم، ورزش و مدیریت استرس میتواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن و یا صدمات در مراحل بعدی زندگی را کاهش دهد.

باور غلط: از دست دادن حافظه بخشی اجتناب ناپذیر از سالمندی است.

حقیقت : همینطور که سنتان بالا میرود متوجه میشوید به آسانی قبل قادر به یاداوری گذشته نیستید و یا زمان زیادی برای بازیابی اطلاعات و خاطرات صرف میکنید، با این حال از دست رفتن حافظه یک نتیجه اجتناب ناپذیر نیست. آموزش مغز و یادگیری های جدید میتواند در هر سنی رخ دهد. راه های زیادی وجود دارد برای اینکه ذهن خود را هشیار نگه دارید هرچه سریعتر اقدام کنید بهتر است.

باور غلط: در سن بالا قادر به یادگیری نیستید.

حقیقت : یکی از باورهای مخرب این است که پس از یک سن خاص، نمیتوانید چیزهای جدید بیاموزید ولی خلاف این موضوع صادق است، افراد سالمند قادر به یادگیری هستند به علاوه اینکه خردی دارند که با تجربه های زندگی همراه است. اگر به این قضیه اعتماد داشته باشید محیط مثبتی را برای تغییرات آماده کرده اید.

نکاتی برای مقابله با تغییر

همانطور که سنتان از ۵۰ سالگی رد میشود دوره هایی از شادی و استرس را خواهید داشت. مهم این است که چطور خود را انعطاف پذیر سازید و راههایی برای مقابله با تغییرات بیابید. این توانایی به شما کمک خواهد کرد از اوقاتتان استفاده بهتری بنمایید و در شرایط سخت خود را حفظ کنید.

احساسات خود را بیان کنید: ممکن است برایتان سخت باشد احساساتتان را بروز دهید، شاید حس میکنید که نمایش احساسات نامناسب است و نشان دهنده ضعف است. عدم بروز احساسات منجر به خشم و افسردگی میشود. به دنبال یافتن راههایی برای پردازش و بروز احساسات خود باشید. مانند صحبت کردن با یک دوست نزدیک، یا نوشتن روی کاغذ.

پذیرش چیزهایی که نمیتوانید تغییر دهید: بسیاری از مسائل زندگی خارج از کنترل ما هستند و ایجاد استرس میکنند. بر روی چیزهایی که میتوانید آنها را کنترل کنید تمرکز کنید. با عزت نفس با محدودیت ها رو به رو شوید.

دنبال فرصت های طلایی زندگی خود باشید: به قول معروف چیزی که ما را نکشد ما را قوی تر میکند. هنگامی که با چالش رو به رو میشوید سعی کنید به آنها به عنوان فرصت هایی برای رشد شخصیت نگاه کنید.

اقدام روزانه برای مقابله با چالش های زندگی: وقتی یک چالش بسیار بزرگ به نظر میرسد مخفی کردن آن اغلب ساده ترین گزینه است، اما نادیده گرفتن مشکل باعث ناپدید شدن آن نمیشود. حتی یک گام کوچک میتواند موجب تقویت اعتماد به نفستان شود. به خود یاداوری کنید که ناتوان نیستید.

نکاتی برای یافتن شادی

یک نکته کلیدی برای سالم ماندن شادی مستمر در زندگی است. با افزایش سن، زندگی تغییر خواهد کرد و به تدریج چیزهایی که قبلا به شما هدف میدادند را از دست میدهید. اما اینجا زمانی نیست که از حرکت رو به جلو باز ایستید. آینده میتواند زمانی باشد برای ماجراجویی های جدید.

یافتن فعالیت هایی که از آن لذت میبرید

هر کس راه هایی برای لذت بردن و شادی را تجربه کرده. فعالیت هایی که از آن لذت میبرید در طول زمان ممکن است تغییر کند. اگر بازنشسته شده اید، یا فرزندانتان خانه را ترک کردند ممکن است دریابید زمان بیشتری برای لذت بردن از فعالیت های خارج از کار و خانواده دارید. در هر صورت در نظر گرفتن زمانی برای تغذیه روح و روان هیچ وقت اتلاف وقت نیست.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید سعی کنید این پیشنهادات را امتحان کنید:

یک سرگرمی جدید انتخاب کنید.

چیزهای جدید بیاموزید. “مثل یک زبان جدید، یک بازی جدید.

شرکت در فعالیتهای گروهی: داوطلبانه در یک فعالیت اجتماعی شرکت کنید، در یک کلاس یا باشگاه ثبت نام کنید.

سفر به مکان های جدید: یک سفر آخر هفته، گردش در طبیعت

لذت بردن از هنر: بازدید از موزه، رفتن به یک کنسرت

نوشتن خاطرات و تجارب زندگی

امکانات بی پایان هستند مهم این است فعالیتهایی را انتخاب کنید که هم معنا دار باشد هم لذت بخش.

سالم ماندن از طریق خنده و بازی

خنده برای ذهن و بدن دارویی قوی است و کمک میکند در هر سنی پر انرژی و سالم بمانید شوخ طبعی کمک میکند در شرایط سخت طاقت بیاورید.

سالم ماندن ار طریق ارتباط

راه های زیادی برای داشتن ارتباط با دیگران وجود دارد. به طور مرتب با دوستان و خانواده و افرادی که از بودن با آنها لذت میبرید معاشرت کنید، یک برنامه ناهار با یک دوست قدیمی ترتیب دهید یا حتی با تلفن و پیام روابط را تازه نگه دارید. تلاش کنید دوستان جدید بیابید.

گذراندن وقت با حداقل یک نفر هر روز : گذراندن وقت با دوستان و عزیزانتان به طور منظم، کمک میکند مثبت باقی بمانید و از افسردگی دور شوید. فعالیت داوطلبانه راهی برای دیدار با دیگران و به اشتراک گذاری ارزش ها و علایق است، حتی اگر تحرکتان محدود شده میتوانید با فعالیت های تلفنی خود را درگیر کنید.

یافتن گروه های پشتیبانی : اگر در حال مقابله با یک چالش و تغییر هستید شرکت در حمایت های گروهی بسیار موثر است.

نکاتی برای افزایش نشاط

سالمندی شامل تغییرات فیزیکی خواهد بود اما این به معنی ناتوانی نیست، بسیاری از چالش های فیزیکی با مراقبت از خود غلبه پذیرند. هیچگاه برای شروع دیر نیست.

نکاتی برای خوب غذا خوردن

با افزایش سن سوخت و ساز بدن کاهش میابد اشتها تحت تاثیر قرار میگیردو در مزاج تغییر ایجاد میشودمصرف سبزیجات، میوه، غلات کمک خواهد کرد. مطمئن شوید به حد کافی آب مینوشید.

ورزش کردن برای سالم ماندن در سنین بالا بسیار حیاتی است.

نکاتی برای هشیار نگه داشتن ذهن

در اطراف خود تغییر ایجاد کنید، چیدن پازل، آشپزی جدید، حل جدول، پیمودن مسیر جدید، انجام کارها با دست مخالف، یادگیری زبان جدید، شرکت در کلاس ها و مراکز اجتماعی راهی عالی برای افزایش ارتباطات اجتماعی است که استحکام بخش مغز است.

                       منیژه احمدی   

    کارشناس روانشناسی انجمن آلزایمر ایران

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =